söndag 27 januari 2013

Anders de la Motte [geim] och Jens Lapidus Livet Deluxe





Deckarivern fortsätter! Nu har jag läst ut ytterligare två deckare, även om en är väl mer thriller skulle du kunna argumentera för. Hursomhelst, här kommer lite reflektioner kring Anders de la Mottes [geim] och Jens Lapidus Livet Deluxe. Min egen deckare, om vi nu ska prata om den, går… inte alls. Jag lever i föreställningen att det fortfarande är början av januari och mina åtta sidor och ett brutalt mord är helt i linje med min tidsplan. Fett fel. Projektet: ångest. Åtgärd: förnekelse.

Om vi börjar med Anders de la Mottes [geim] så tycker jag att den var spännande. Mycket spännande, till och med, i alla fall första hälften. Coolt upplägg, bra idé, annorlunda, friskt. Någonstans efter mitten blev den dock lite segare och lite mer förutsägbar. Det kändes väl lite som att författaren inte riktigt lyckades hålla spänningen vid liv hela vägen, men den gick att läsa med god behållning. Jag kan väl också tycka att språket, speciellt HPs, inte var något vidare. Visst, jag fattar att han pratade så men det blev lite jobbigt att läsa i längden.

Någon som däremot är helt fenomenal på att skriva den här typen av språk och dialog är Jens Lapidus. Jorges dialoger, tankar och reflektioner: asbra. Som jag sagt tidigare, jag blir riktigt sugen på att läsa Jens Lapidus inspiratör James Ellroy.

Jag gillade verkligen Livet Deluxe. Jag tycker att Aldrig Fucka Upp inte var lika bra, vilket gjorde att jag till en början passade på Livet Deluxe. Men: här han tog igen det. Bra story, bra driv i berättelsen, bra språk, bra karaktärer. Allt: mästerligt. Slutet: Perfekt. U-boy: ser fram emot nästa bok.

Annars har den sköna lördagen fortsatt i en skön söndag. Läst lite, ätit rester från lördagen, fikat, lyssnat på Beatles, även jobbat ett par timmar. Softish. Nu ska jag kolla lite film och sedan är det läggdags. Händer i veckan: ska undervisa i bokföring för blivande ekonomer. Ge mig styrka!

Dag 5, inlägg 5

Inga kommentarer: