söndag 15 december 2013

Sammanfattande provning med alla 2013 års viner från Caviste




Martin på Caviste bjuder in till en sammanfattande provning med alla viner som företaget sålt under 2013. Det innebär en provning av 13 lådor, 13 olika producenter och totalt sett 36 olika viner. Imponerande! Och som provare: hyfsat mastigt. Speciellt om du kommer tjugo minuter före stängning, eftersom jag försent insett att provningen krockar med kontorets julbord på Fjäderholmarna… Men men! För min del blev det således speedprovning. Men jag tror att jag hann igenom det mesta i alla fall.

Caviste lanserade sitt första vinpaket i november 2011 och har sedan starten levererat närmare 25 vinpaket. 25 lådor på två år ger en låda per månad, ett imponerande tempo. Varje lansering innehåller ett urval om sex flaskor, två eller tre olika viner. Lådan packas hos producenten och levereras direkt till köparen i Sverige. Självklart med alla skatter betalda.

Så, till ett uppdukat bord med energigivande tilltugg för att underlätta vinprovandet och instruktionen ”kom förbi och stanna i 10 minuter eller fem timmar” hugger jag in på de uppkorkade vinerna.

Sammanfattningsvis tycker jag att det var mycket givande att kunna prova alla vinerna samtidigt, för att se dem i sitt sammanhang. Om inte annat gav det en bra bild av Cavistes stil – viner i ett bra drickfönster och klart fokus på fräschör. Just friskheten och fräschören tycker jag var ett genomgående tema för 2013 års viner. Ganska syradrivna viner också. Samtidigt inga mainstreamviner – mindre producenter, alla med en egen stil, inget massproducerat. Personliga viner med massor av karaktär. Mycket trevligt.

Först ut, CAV0013 och Languedoc. Tre viner från Domaine Binet-Jacques, Appellation Faugères Protégée. Jag hugger in på Grande Réserve. Mycket skön sydfransk värme, inget surt och ogint. En viss kryddighet, men klart klunkvänligt. Mycket trevligt! Det här var nog det röda jag gillade bäst, det talade till mitt tycke och smak.

Vinerna i CAV0014, Ludovic Chanson, har jag faktiskt provat förut, se här för mina reflektioner då. Jag hugger därför direkt på CAV0015, med viner från Saint Joseph och Domaine Coursodon. En första sniff och – här var det hav å rutten tång! Fast på ett bra sätt. När väl tångdoften vädrats ur, ett mycket trevligt vin med bra balans och härlig frukt.

CAV0016, Georges Descombes, var inte riktigt min kopp, goda viner men lite för mycket syra och strävhet. Lite för friska skulle man kunna uttrycka sig. Deras Brouilly var dock riktigt god. CAV0017 lite champagne, som omväxling. Pehu-Simonet. Gott! Gillade den blåa bäst. CAV0018 - Domaine du Joncier. Gillade den här! Vi är tillbaka i sydfrankrike och jag börjar inse att jag gillar de här vinerna med mycket varm frukt.







CAV0019 – det alternativa Bourgogne! Först ut en aligoté, sedan en savvie från Bourgogne??? Delar av den här lådan har jag också provat förut, se här t ex.  Gillade den här lådan mycket.

Sedan vart det sisådär med anteckningarna och tiden. CAV020 – Chinon och Domaine Grosbois var helt ok, Chinon har jag ganska begränsade erfarenheter av. Cab franc måste vara rödvinets motsvarighet till gewurztraminer, fullständigt omöjlig att dölja i en blindprovning… CAV021 – Chablis från Patrick Piuze, mycket trevlig. CAV022, Domaine Vindemio Ventoux, verkar jag inte ha noterat något på.







CAV023 – Pierre Usseglio, Chateauneuf-du-Pape och Côtes du Rhône. De var väl fullt ok, men inte riktigt min kopp. Côtes du Rhônaren var dock skön! För källaren. CAV0024 – slut! Hade varit kul att prova Savart men jag antar att de tomma buteljerna säger allt. CAV0025, Clos Puy Arnaud, är årets sista låda. Helt ok!

Sammanfattningsvis, kul och inte minst informativ idé av Martin att hålla en sammanfattande provning av årets lanseringar. Vi ser fram emot 2014! Stort tack!




PS Skönt att se att det finns andra som inte tycker som en själv! Det är med stor behållning som jag läser Cs gästspel på Finare &Vinare, ”vinbloggandets svar på A.A. Gill,” även om jag inte håller med om allt. T ex CAV0013 och i synnerhet Grande Resérven, som jag tyckte var SKITGOD.

PPS Punkaren har också provat.

2 kommentarer:

Finare Vinare sa...

Kul att läsa, Ulf. Synd bara att det blev så bråttom i slutet!

Som synes handlar det i stort sett enbart om smak och tycke vad som går hem här eller där. Vilket väl är precis som det ska vara - kvaliteten är det inget fel på.

Det här med "mainstream" är också intressant, har funderat en del på det. Martins småproducenter är självklart vid sidan av mainstream, men om man jämför med andra frasselangare - i stigande ordning Vinik, Winetrade och Vin&Natur - så är Martins viner ändå klart mer välkammade och polerade.

Red Scream sa...

Hallo FV och tack! Jo, det blev lite bråttom där på slutet, liten planeringsmiss med julbordet... men men!

Mer och mer har jag börjat se vin som konst. Det finns konst som jag gillar och konst som jag inte gillar. Det finns konst som jag förstår och föredrar och det finns konst som jag inte förstår och inte gillar. För mig är det ett sätt att hantera vin som är mycket bra kvalitetsmässigt sätt, men kanske inte min kopp av te.

Hehe, stigande mainstreamordning indeed! ;-) Ha det gott! /Ulf