onsdag 3 maj 2017

Min helg – utan barn



”Just den här söndagen är det Norbert Langs sparrismiddag på MFW.”

Ulf Bengtsson njuter av en barnfri helg med träning, drinkar, skön slappning och en fantastisk sparrismiddag.

Någon gång under torsdagskvällen börjar vi så sakteliga inse att vi BÅDA kommer vara barnfria under helgen – Holy Macaroni! Fredagen ägnas åt sedvanligt jobbande, fram till fyra ungefär, men sedan är det fett helg. Vanligtvis tycker vi att vi är värda en middag på stan, och eftersom vi för tillfället snöat in på Nytorget, får det bli hipsterfästet Urban Deli. Men vad gott det är där! Jag lyckas boka det sista lediga bordet – halv sex!!! Jag messar Å – hinner vi till halv sex? ”Självklart!” får jag till svar. Nice!

Medan vi spanar in menyn njuter Å av en Martini Blanko och jag läspar på en Campari on ze rocks. Jag vet inte vad det är med Campari, men jag är helt chanslös mot det bittra. Beskhet i mat och vin är himskt men en bitter drink – kalasgott! I vanlig ordning delar vi på en toast skagen, sedan tar vi var sin huvudrätt. Å vill ha chablis och jag vill ha riesling (eller i alla fall inte chablis – vem dricker det liksom???). Vi njuter av fördrinkarna, maten, vinet, atmosfären, alla hipsters, sällskapet. Vi lyxar till det med efterrätt, sedan kaffe. Ett par timmar senare lättar vi och vandrar ner mot M-gatan. Kvällen avslutas i soffan med film – Å orkar se cirka 5 procent av filmen, jag 83 procent. Det märks att det är fredag!

På lördagen försöker vi sova länge, men det går sådär. Klockan halv sju är vi pigga, utvilade och redo att möta dagen. Jag försöker alltid göra någon form av konditionsträning på helgerna, och eftersom vi båda är barnfria får det bli löpträning. Vi drar ut till Ågesta och maxar sexkilometersslingan. Shit vad jobbigt! På vägen hem handlar vi inför kvällen. Resten av lördagen tar vi det väldigt lugnt, vanligtvis ligger vi i soffan med var sin god bok. Oftast har vi inga ärenden på stan, så det blir mest att vi bara slappar och försöker göra så lite som möjligt.

Framåt kvällen korkar vi upp något smarrigt vin. Å har precis varit på Cypern, så den här kvällen njuter vi av ett gott cypriotiskt vin. Jättegott och snorbilligt. Idag lagar vi indisk lammgryta, vi har lite som projekt att bena oss igenom en 1,5 kilo tung indisk kokbok. Giv oss styrka! Vi fastnar för ett biryanirecept som jag gärna lagar igen. Love indiskt!

På söndagen vaknar vi något senare, runt sju kanske. Söndagar är som vanligt fixardagar, städning, tvätt och strykning brukar stå högt på programmet. Senare i vår kommer jag att ha golfträning med Timmisen på söndagar, men inte den här söndagen. Dock måste vi båda jobba ett par timmar, så efter frukost beger vi oss iväg till respektive kontor. Det är rätt skönt att jobba söndagar tycker jag ändå, du har hela kontoret för dig själv och i vanlig ordning kan du ha dina sunkigaste och fläckigaste kläder på dig. Ha – ni skulle allt se mig nu!

Vanligtvis gör vi inget speciellt på söndagskvällar, men just den här söndagen har vi hakat på ett erbjudande om att äta Norbets Langs sparrismiddag på MFW med M & P. Det blir en jättetrevlig kväll med mycket vin, många skratt och otroligt god mat. Tack kära ni! Å som var lite av en sparrisskeptiker kommer ut helt omvänd. I taxin hem får jag instruktioner om att framöver måste vi äta mycket mer sparris!

Ja, i vanlig ordning slocknar vi sedan i soffan till någon halvbra film. No more, no less, pound of flesh.  

Inga kommentarer: