lördag 2 december 2017

Golf i Sydafrika – hyrbil, restauranger och golfbanor






Flyg fixat, tidplan fixat, hotell fixat. Vad fanns kvar? Hyrbil, restauranger och vilka banor jag skulle spela på såklart! Om vi börjar med bilen: precis som med hotell, restauranger och flygresor finns det numera olika sajter som suger upp informationen från andra sajter. Om du exempelvis googlar på ”hotell Kapstaden” kan du ge dig tusan på att booking.com och hundra varianter på booking.com och dess konkurrenter dyker upp på de första 1 000 sidorna. Googlar du på ”restauranger Kapstaden” kommer Tripadvisor upp. Och – googlar du på ”hyra bil Kapstaden” kommer Rentalcars.com upp.

Nåväl – eftersom jag var ute i rätt god tid verkade det finnas gott om lediga bilar till rätt bra priser. Det verkade som du kunde hyra en liten bil i åtta dagar för typ 1 200 kr eller så. Sjuuuukt billigt! Biluthyrningsfirmorna verkade seriösa, de flesta likartade men vissa skillnader. Vissa krävde deposition – typ 25 000 kronor eller liknande, andra inte. Vissa krävde att du hade två kreditkort (jag hade bara ett vid den här tiden). Jag läste avtalen, de verkade vara ganska straight-forward.

Men så var det det här med vänstertrafik! Som gammal brittisk koloni körde de naturligtvis på vänster sida, något jag hade noll erfarenhet av. Är det svårt? Hur svårt kan det vara! Jag pratade med folk, ”du kommer in i det.” Jag googlade på ”driving on the left” och hittade en film som några amerikanska golfande punks lagt ut när de körde runt i Skottland. Smala vägar, regn och köra vilse. Jag modifierade min sökning och googlade på ”driving on the left Cape Town” istället. Kan varmt rekommendera den här filmen – och jag hoppas att ni noterar mannen som helt bekymmerslöst har tagit en promenad över motorvägen! Kombon Afrika och vänstertrafik lät inte helt oproblematiskt…

Vi kan ju även notera att om vi letar lite så är det inte bara Storbritannien och Sydafrika som kör på vänster sida - du har hela Australien, Indien, Japan, Thailand... så lite som schizofrenas riksförbund - vi är fler än ni tror.  

Hursomhelst – jag visste att jag skulle krocka och  därför bestämde jag mig för att jag ville ha en STOR bil att krocka i. De där billiga småbilarna för löjligt lite pengar gick bort. Jag kryssade i stor bil och automatlåda och landade följaktligen i Avis och Mercedes C-klass. Eller liknande. Nästa steg upp i storlekskategori var buss, och det kändes lite ”over the top.” Jag bokade också GPS, eftersom jag inte litade på internettet i min iPhone. Eftersom det var Avis behövde jag inte heller lägga deposition, vilket jag tyckte var bra. Så då var bilen klar också.

Nästa steg var att boka restauranger – DET var ett viktigt kapitel! Vid mitt förra besök hade jag bokat The Pot Luck Club och det hade varit super. Vi hade också ätit en fantastisk lunch på Catharina’s. Kanske boka The Pot Luck Club igen? Tja, kanske? Men varför inte prova något nytt? Jag googlade som en vettvillig och hittade flera intressanta listor. Det finns ett helt överflöd av goda restauranger i Kapstaden! Ganska snart kom jag fram till att huvudnumret skulle vara middag på La Colombe. Jag ville också äta på deras ”bakficka,” Foxcroft. Sedan tyckte jag att Aubergine och The Codfather lät spännande.

Det intressanta med restauranger är att läge, fräschhet och tillfälle kan vara så mycket av upplevelsen. Ibland kanske du inte vill ha en överdådig fine diningupplevelse på någon fancy krog utan bara något enkelt och fräscht vid havet efter en hård dag på golfbanan. Jag tyckte att The Codfather lät perfekt i det avseendet. Tyvärr kom jag aldrig dit, men jag tror det kommer gå fler tåg.

Av den anledningen bokade jag inte in fler restauranger. Det fick ge sig, helt enkelt! Men La Colombe, Foxcroft, Aubergine och The Codfather bokade jag. Det var inga problem, alla var snabba på att skicka bekräftelse på mail så det kändes tryggt.

Kvar var det stora ångestprojektet – och huvudnumret för resan – vilka golfbanor skulle jag spela på??? Jag hade gjort upp en preliminär önskelista där Royal Cape, Arabella, Pearl Valley och De Zalze stod överst. Royal Cape kanske inte så mycket för golfupplevelsen utan mer för att det var en anrik bana och en av de mest kända. Men Pearl Valley – ah! Den var jag ju TVUNGEN att spela på! Det fanns gott om andra banor också, exempelvis Erinvale och Clovelly, samt Atlantic. Atlantic såg rätt intressant ut!

Som jag nämnt tidigare skulle jag få sex golfdagar i Kapstaden/Hermanus innan jag skulle flyga till Johannesburg. Efter en hård selektering fick det bli Royal Cape, Pearl Valley, Arabella, Erinvale, De Zalze och Clovelly. Atlantic föll tyvärr bort.

Fast när det gällde att boka tee time var banorna allmänt svårflörtade! På hemsidorna kunde jag läsa att det gick att boka tidigast en månad innan, och när jag testade att boka en månad framåt verkade det inte finnas så många tider. Lördagar verkade också stängt för greenfeegäster. Jag hittade en sajt som heter Golfscape som verkade ha en del tider, men samma sak där – det var tidigast en månad innan som gällde. Sedan var det knepiga tider – 07.00 eller typ 13.00. Jag tänkte att Royal Cape kunde funka som uppvärmning, och bokade 07.00 via Golfscape. Jag mailade också några banor, exempelvis Erinvale, men fick aldrig några svar. Till skillnad från restaurangerna verkade golfbanorna vara helt off-line – knepigt! Jag kommer komma tillbaka till Golfscape - undvik.

Till slut tröttnade jag på att vänta på svar eller på att lediga tider skulle dyka på deras hemsidor, så jag tog telefonen och ringde dem. Då var det inga som helst problem. De var supertrevliga och Sir och Good Afternoon och Thank you och No Problems. Kul! Jag bokade morgontider, eftersom jag (1) ville komma iväg tidigt och (2) öppna upp för möjligheten att spela ett varv till sedan på eftermiddagen. Alla skickade även bokningsbekräftelser på mail, så då var de plötsligt on-line. Arabella fick dock bli efter lunch, eftersom jag skulle köra ner till Hermanus efter frukost på torsdagen.


Så efter MYCKET googlande, en hel del mailande, en hel del ångest, och efter några trevliga telefonsamtal verkade det mesta finnas på plats: flygbiljett, hotell, hyrbil, restauranger och golfbanor. Kul, spännande! Några småsaker återstod dock, som att boka inrikesflyget mellan Johannesburg och Kapstaden. Kanske något vingårdsbesök också. Och köpa en smidigare kamera. Kanske nya golfklubbor? Mina dagar i Johannesburg skulle Putte ta hand om, och där tänkte jag bara säga JA till ALLT. Så jag började bli redo!

Inga kommentarer: