onsdag 7 juli 2010

Towering Inferno, Thaistyle









Ibland får man sina ryck! Oftast räcker det med att gå lite för sakta förbi Kina Li nere på Ringvägen för att du dras ner och sedan komma hem med alla möjliga olika såser, nudlar, extrakt och currysar – toppat med en förstärkt übertro på dig själv som Söders Thaikock nummero ono. Det gäller att ha bra styrfart förbi m a o!

Dock, för några dagar sedan gick jag lite planlöst runt på Ringvägen (det är inget jag gör i normala fall) och drogs naturligtvis ner i djupet. Jag kom upp med lite av varje, men framför allt en stor hink Mae Ploy panengcurry, en lite mindre hink Pad thaiblandning och slutligen (av hinkarna alltså) en mindre hink Tom Yam. Sedan följde det med en massa annat, kanske återkommer till det längre fram...

Stans bästa Pad Thai som bjuds ut till allmänheten görs förresten av kockarna på Pong på Kungsgatan, ingen protes. Itamaes pad thai här vid Oh, that plane som blev recenserad här var ok men inte alls lika smarrig. Nu på senare tid har de dock spottat upp sig, så nu är den mer än helt ok, bra gjort! Fast pad thaien sparar jag till senare. Först ut i detta thai towering infernotest är pangengen och tom yammen.

Tom Yam är nog min favoritthaisoppa – just kombinationen av det söta och balanserat syrliga är helt klockren. Sött, starkt och mycket fräscht. Jag blev introducerad till tom yammen av kära vänner I & C, som hade med sig en burk från Taiwan. De slukades instantly style. Sedan dess har det blivit många burkar och en ständigt återkommande källa för kärlek och njutning. Var stans bästa tom yam finns vet jag inte, men en het kandidat är thaistället mitt i ringens köpcentrum. Eller den Thailändska Tigern kanske?







Jag kokar upp vatten och har ner ett par matskedar av soppblandningen. Ner med lite schallo och färsk rödlöksblast. Koka upp, smaka av, ner med räkor. Så gott! Fast jag ger nog Mae Ploy Tom Yam en fyra av fem, det kunde vara lite mer av allt. Men som färdigblandad var den supergod.



Efter det lite traditionell thaigryta – med paneng. Inga konstigheter, fräs upp schallo, strimlad bambuskott, böngroddar, plankad morot, häll på vatten och kokosmjölk, ner med grytblandningen och strimlad kycklinglårfilé. Koka till det är nästan klart, ha ner lite rödlöksblast och låt bli varmt. Det blev supergott! Fast lite lime ner i hade varit gott.






Just den här kokosmjölken var faktiskt mycket god. Kan man skumma kokosmjölk, förresten?

Till efterrätt rabarber, stek i stekpanna i smör, häll på socker/honung och lite vatten, krydda med kardemumma/kanel, låt koka ihop ett par minuter. Mycket fräscht.



Avslutningsvis några kvällsbilder!





2 kommentarer:

Svenssonsmakaren sa...

Härligt med ingående bildredovsiningar och månne att jag anar ett nyinköp. Kan det vara en digital SLR av något slag. Fortsätt så :)..

Red Scream sa...

Hehe, det är så sant så! :-) Till slut tröttnade jag på mobilkameran som iofs tog hyfsat bra bilder med rätt förutsättningar (bra ljus, nära, objekt som inte rör sig...). Så nu är jag den stolta ägaren av en Nikon D300! Objektivet är 17-55, 2,8 AF.

Allt begagnat dock, jag är inte gjord av pengar... :-)