onsdag 20 augusti 2014

Höganäs Saluhall, Vikentomater, Gyllene Uttern och 10 000 kalorier glass – med andra ord, en perfekt Skånehelg


Kära läsare, återigen har jag varit i Skåne. Detta Skåne som verkar ha varit den hetaste platsen du kunnat vara på i sommar, alla verkar ha varit där… Traditionsenligt gick resan med bil och traditionsenligt lyssnades det på opera. Det finns inget som muntrar upp spikrak motorväg genom owally-owunt-owoxen-land som Puccini på bombastiskt humör!



Nåväl. Också lika traditionsenligt var lunchstoppet på Burger King någonstans i närheten av Mjölby, men det var nog sista gången. Alltid lika gott innan, alltid lika äckligt efter.



Och sedan Hilsingborrrgh! Traditionsenligt den norra infarten, även om den södra är närmare till A och Neil. Men då missar man ju den härliga nedförsbacken!



Helgen inleds traditionsenligt med räkmacka och rosévin. Därefter lite Chateau de Pommard, ni kommer ihåg min låda som jag destinerat för uppkorkning nu i sommar? Räckmackan – gudomlig! Rosévinet – fullt drickbart! Pommarden – helt ok! Sällskapet – bäst!



På lördagen besök på Höganäs Saluhall och Vikentomater. Höganäs Saluhall var en mycket positiv upplevelse, massor av goda saker och en härlig restaurang. Vi tog grillunchen, mycket gott. Försökte kontrollera mig men det var svårt!






Vikentomater har jag besökt förut och det var lika trevligt nu som då. Stället har blivit lite mer polerat, förra gången var det mer lera och gummistövlar. Nu trängdes italienska delikatesser bland tomaterna. Men det gjorde inget – de var lika goda för det!




Provade rökt lakrits från Malmöbaserade Kolsvart AB. Jag, Neil och Avokadon gillade den skarpt, men A var mer tveksam.



Sedan det här med glass – Neil hade ju tidigare basunerat ut att han dels nördat ner sig i glass och dels köpt en riktig glassmaskin. Dock är glass inte särskilt kompatibelt med LCHF, men för att hedra nörden och nörderiet hade jag gett Neil en limit om 10 000 kalorier glass att förfoga över. Det blev kolaglass, med hackade mjölkchokladbitar i. Hur gott som helst!!! Neil – fortsätt på den inslagna vägen, det var riktigt smarrigt!





Vi avslutade med en synnerligen trevlig cognac, samt en lika synnerligen trevlig calvados - Chateau du Breuil. Nice!




Det fanns en tanke om att ta en tur till Danmark på söndagen, mest för att inhandla någon dansk stinkost, men Danmark brukar ju vara totalstängt på söndagar så jag hoppade. I stället en lång och härlig bilfärd uppåt, och nu blev det stopp på Gyllene Uttern och riddarlunch. Mycket gott, betydligt godare än Burger King!





Stort tack till A och Neil för supertrevlig helg!







PS Bläddrade igenom HD under söndagen, lite udda att läsa Uppkorkat "live." Källkritikern i mig gick i alla fall igång, den finns alltså på riktigt!



Inga kommentarer: