onsdag 25 januari 2012

#blogg100 – blogga i hundra dagar!



Det är sällan jag hoppar på olika jippon men det här kändes faktiskt lite kul – blogga varje dag i hundra dagar! Initiativtagare är Fredrik Wass på Bisonblog, och jag såg det hos Kinna. Ska bli trevligt! Tydligen ska man även hålla på och haschtagga men (1) det vet jag inte hur man gör och (2) i ärlighetens namn verkar det lite småkriminellt. Så det blir det inget av.

Detta är dag ett. Ganska nerve-racking. Ge mig styrka!

tisdag 24 januari 2012

2008 Fratelli Revello Langhe Nebbiolo och 2009 Dolcetto d’Alba



Jag hittar en låda Fratelli Revello i en av garderoberna som jag mer eller mindre glömt bort! Quite scandalous! Vi poppar Langhen på lördagen och Dolcetton på söndagen. Dolcetton vann. Langhen kändes lite mer opersonlig, lite mer anonym. Dolcetton däremot var öppen, generös, massor av varma dofter. Supergott!

I övrigt är det ongi som gäller, efter världens kortaste pregi: blott en helg som dock fylldes av chirre och glass. Återkommer!

måndag 23 januari 2012

Ett häng på Kulturhuset




Frukosten nere i Kulturhuset Stories och Erics och Charlottes berättelser gav mersmak – jag blev mycket nyfiken på Kulturhuset och kände direkt att jag vill tillbaka hit, vandra runt, titta på allt, känna luften, eller bara hänga som de uttryckte det…

Således, jag återvänder för lunch. Mycket trevligt är att det finns flera trevliga restauranger att välja mellan. Förutom Kulturhuset Stories med de synnerligen goda surdegsmackorna finns det sex andra restauranger i huset: Café Panorama, Ekoteket, KulturhusTaket, Nooshi, BarCelona, samt Teaterbaren. Jag tar rulltrappan upp till Teaterbaren. Fisk- och skaldjursgryta – perfekt.







Lokalen är i princip tom, jag är lite väl tidig. Jag slår mig ner vid ett fönsterbord och blickar ut över plattan. Ganska snart kommer det upp gamla minnen från min tid i underjorden. Framför allt två minnen dyker upp: Först, en av de första gångerna som jag gjorde ett pass på T-centralen lyckades jag stänga av alla rulltrapporna! Lite småpinsamt, men jag visste inte på vilken knapp jag skulle trycka och ganska snabbt var det ingen av rulltrapporna på T-centralen som funkade! Men det fixade sig.

Det andra minnet som dyker upp är den gången som jag jobbade en nyårsdag, med start 0600. Alla plattformarna var nerlortade och fulla av ungdomar i varierad grad av berusning och lyckotillstånd. Men på uppgången mot plattan hade städarna redan varit på plats och det var skinande rent. Dock - hallen var full av folk! Det var säkert 70 uteliggare som hade samlats här, de stod i klungor och skrattade och hade allmänt trevligt. Synen av detta cocktailparty med uteliggare som hade jättekul var i klar kontrast med plattformarna som mest var fyllda med nyspydda och gråtande ungdomar…

Jag hugger in på min fisk- och skaldjursgryta. Det finns lite fänkålsbitar som sticker ut, ska bli gott. Jag tar en stor tugga och direkt fylls munnen av en intensiv smak av lakrits! Jag hinner tänka, hur har de lyckats få ut så mycket lakritssmak av fänkålen?!?! Nästa sekund – det är inte möjligt, det måste vara något annat. Mycket riktigt – jag märker att jag tuggar på något hårt som har en explosiv smak av lakrits:



Lakritsrot? Fänkålsrot? Någon som har koll på vad det här är? Men det var en god lunch! Efteråt tar jag en kaffe uppe på Café Panorama. TeaterBaren var trevligare, mer luft.

Därefter vandrar jag runt i huset. Det är ljust, fräscht, det luktar gott. Miljön är synnerligen avslappnad, ingen stress, alla verkar vara lugna. Jag slår mig ner i biblioteket på entréplanet och börjar hänga. Öppnar datorn, jobbar en timme eller så. Underbar miljö! Hit kommer jag fler gånger.

Jag packar ihop datorn och beger mig ut över plattan. En polisbil har kört ner, två poliser står och pratar med ett par uteliggare. Jag passerar spärrarna och blir igenkänd av en av spärrisarna. Jag ler och vinkar glatt tillbaka. Sedan tar jag rulltrappan ner och hoppar på mitt tåg.

Väl hemma sedan surfar jag in till Kulturhusets hemsida och köper biljetter till Book Slam London den 2 februari. På plats, Mr. David Nicholls som nyligen gett ut One Day. Ska bli mycket intressant!

söndag 22 januari 2012

Ett Kulturhus i förändring – frukostseminarium med Marknadsföreningen på Kulturhuset














Tidigt i onsdags får jag ett mail från Marknadsföreningen – följ med till Marknadschefsfrukosten imorgon på Kulturhuset! Jag tackar snabbt ja – Kulturhuset är en av de institutioner som genom sitt läge, sitt innehåll och sin historia har en framträdande plats i Stockholm och jag vill absolut veta mer om detta hus. Eric Sjöström, Kulturhusets chef, samt Charlotte Gateau, kommunikationschef, ska berätta om de senaste årens förändringsarbete. Eller som Eric uttryckte det: här är 10 000 kvadratmeter på Stockholms dyraste mark – det gäller att göra något bra av det! Förväntansfyllda och utrustade med gott kaffe och te och smarrig frukostmacka samlas vi nere i Kulturhuset Stories.

Men innan frukosten börjar hinner jag ställa mig ovanför plattan för att ta några bilder. Det är helt molnfritt och skymningen håller precis på att släppa sitt grepp. Himlen är helt blå och det rör sig bara om ett par minuter innan den stund då dagen på en sekund bryter igenom och det magiska skymningsljuset är borta. Samtidigt funderar jag över Kulturhuset, vad betyder det för mig, vad är min relation till Kulturhuset?

För mig har Kulturhuset kommit att symbolisera det moderna Stockholm. Inte nödvändigtvis Stockholm 2012, huvudstad i Sverige, motorn i svensk ekonomi med galna lägenhetspriser och ett ständigt insug av människor från landsbygden, utan snarare det Stockholm som kavlades ut efter rivningsvågen tidigt 70-tal, när svensk ekonomi bromsade in efter efterkrigsårens ekonomiska boom: ett Stockholm med sociala problem, miljonprogram, missbruk och hemlöshet, krackelerande folkhem, galopperande byråkrati, politisk instabilitet, oljekris, modernism, betong. Symbolen för allt detta har för mig på något sätt blivit Plattan, Kulturhuset, Drottninggatan. Rått, brutalt, kommersiellt – men modernt.

På samma sätt har Kulturhuset för mig kommit att symbolisera den moderna officiella konsten – den officiella utsmyckningen av det publika rummet på andra sidan rivningsvågen. Som f d deltidsspärrvakt i Tunnelbanan har jag vistats mycket i offentliga miljöer och speciellt en hel del på T-centralen och plattan. Många gånger kändes det som att Kulturhuset bara var en förlängning av tunnelbanan, hur den kom upp där vid T-centralen, fortsatte över plattan och in i huset… Kulturhuset har också blivit en symbol för konsten som den såg ut när jag var liten, och inte minst de barnprogram som då gick: Boktipset, Vilse i Pannkakan… Så någon konstig blandning av velour, 70-tal, offentlig konst, modernism. Någon gång har jag väl varit uppe i fiket och någon gång har jag väl ätit lunch där, och någon gång har jag väl sett någon utställning där, men annars har jag inte varit så mycket på Kulturhuset. Det har känts för mycket 70-tal, för mycket Boktipset, för mycket offentlighet. Men Kulturhuset Stories är ett mycket modernt fik. Jag tittar runt – det ser ju mycket inbjudande ut här. Intresset och nyfikenheten ökar i takt med att Eric börjar prata.

Eric inleder med att berätta om historien kring huset. Kortfattat så revs i princip hela Klarakvarteren på 50- och 60-talen, av flera anledningar. Dels för att de var gamla och i dåligt skick, men också för att man ville skapa ett modernt centrum med plats för kontor och butiker. Någonstans mitt i detta insåg de styrande att det behövdes kultur så en rektangel reserverades för ett kulturhus. En arkitekttävling utlystes, och intresset för denna tävling och för detta nya kulturhus var så stort att när Peter Celsing vann hade Expressens löpsedel som enda text: ”Celsing vann.” Så stort var intresset för detta att det behövdes ingen mer text! Huset stod sedan klart 1974 och i sann modernistisk anda var det byggt i betong och glas. Inga innertak – Celsing ville att alla rör och ledningar skulle synas.

Vi får sedan lite statistik. Kulturhuset har ca 1,8 miljoner besökare per år, och om man räknar in alla som ska in och se evenemang – såsom gå på någon föreställning på Stockholms stadsteater – kommer siffran upp i ca 3 miljoner besökare. Aktiviteterna i huset är uppdelade i bibliotek, utställningar och program.

Vad är då det nya, förändringen? Eric pratar om de tre om:erna: Ombyggnation, Omorganisation, Omvärld. Det första handlar om ombyggnationen av Kulturhusets nedre plan, det nya entréplanet. Tidigare låg verkstaden här, och det var en rätt trist och öde plats. Öknamnet var Ceausescuhallen. Men verkstaden förflyttades ner en våning och istället blev det här den nya huvudentrén, och då kom Kulturhuset och plattan att höra ihop mer. Entréplanet snyggades upp, biblioteket flyttades ner, två restauranger flyttades in, samt Stockholms Stadsmission och Underlandet - en cool bokhandel. Ett krav var att biblioteket skulle organisera sina böcker på ett lättförståeligt sätt – inga hcf eller så utan moderna beteckningar såsom ”spänning” eller ”rysare.” Eric poängterade att ett av det viktigaste i detta förändringsarbete var just att reclaima entréplanet och göra något inbjudande av det.

De andra två, omvärld och omorganisation handlade mer om att vända sig till rätta målgrupper, eller snarare att skapa något för alla målgrupper. Ett sådant exempel var satsningen på åldersgruppen 10-13-åringar. En rätt snäv målgrupp kan det tyckas, men forskning och erfarenhet har visat att just den här tiden är mycket speciell i en människas liv. Du är inte barn och inte tonåring, snarare en konstig blandning av både och – ena dagen leker du med dockor, andra dagen är det hångel som gäller. Det är också i den här åldern som du blir antingen bokslukare eller bokslutare. Så Kulturhuset har en speciell satsning på den här gruppen med ett speciellt rum med en tydlig sko- och vuxengräns.

Jag hinner inte notera allt men vill minnas att Eric pratade en hel del om ungdomsavdelningen Lava och en pågående satsning mot mobbning. Sedan noterade Eric med en hel del förtjusning att det var en hel del dansintresserade invandrarkillar som brukade besöka Kulturhuset. Kul!

Kulturhuset har också varit ganska aktivt i att lyfta fram alternativa konstyttringar. Eric lyfter fram att Supermarket hade sin utställning här samtidigt som finkulturen hade sin utställning (på annat ställe i stan). Som konstintresserad kunde man således besöka båda utställningarna samma dag och få se båda sidorna av den moderna konsten!

Efter Eric lyssnar vi på Charlotte Gateau som är kommunikationschef på Kulturhuset. Totalt är de är 13 personer som arbetar med kommunikation och marknadsföring på Kulturhuset, och den senaste tiden har de arbetat mycket med den gemensamma värdegrunden.

Charlotte ger oss en inblick i dem som besöker Kulturhuset:

12 % är turister från utlandet
20 % kommer från övriga Sverige
65 % har en eftergymnasial utbildning
50 % är spontanbesökare
22 % gör andra saker än det som de ursprungligen kom för att göra.
Nöjd kundindex har gått från 70 % till 79 %

Marknadsföringssatsningen har också blivit mer digital, t ex så är de tidigare 34 printannonserna som fanns runt om i huset utbytta mot digitala skyltar. Genom de allmänna datorerna kommer man åt 1100 dagstidningar online! Mycket av marknadsföringen görs också i samarbete med Metro. Istället för att trycka en tjock katalog trycker man en mindre tabloid som går som bilaga i Metro. Det fördjupade magasinet trycks istället mycket mer sällan och mycket av informationen har flyttats till hemsidan. Facebook och twitter finns förstås också!

Eric och Charlotte avslutar med att konstatera att det är många som ”hänger” här i Kulturhuset – något som uppskattas mycket!

Vi tackar så mycket för oss och jag beger mig ut för att fixa ett par saker. Men besöket gav mersmak, så ett par timmar senare kommer jag tillbaka för att gå runt och känna av stället. Hänga helt enkelt! Stort tack till Eric och Charlotte och inte minst till Marknadsföreningen som arrangerade!

lördag 14 januari 2012

Amarone Classico Ca' Montini och 2006 De Bortoli Noble One Botrytis Semillon






Vi lånar ut lägenheten till G som är på blixtvisit från Oxford. Vad är det han pluggar nu igen? Pinsamt nog kommer vi aldrig ihåg – men vi enas om att det är något som börjar på Medieval, följt av något, gärna med inslag av latin, monks, hagiography, sceattas, longbows, archery, pollaxes, battle of Bosworth Field... Ungefär som deep blue… something.

Hursomhelst! Som tack får vi en butelj Amarone Classico som vi inte är sena att poppa. Amarone är vi hyfsat sopiga på att köpa in, så det var trevligt att vi fick en sådan!

Mörk, kompakt färg. Aromer av körsbär, någon likör, choklad samt söta russin. Vi får flashbacks till julafton då C gjorde torkad frukt i choklad – precis så doftar det! Smaken är fyllig, sötaktig, portvinsfrestande utan att gå the full monty. Mycket gott! Vi lämnar en del kvar i flaskan och provar vinet över en vecka och det är först mot slutet av veckan som några avmattningstendenser kan märkas. Det är andra gången jag dricker det här vinet, vill minnas att jag fick en flaska av I & C samt N för några år sedan vid en gåsamiddag? Lika gott då!

Apropå söta smaker så kunde jag inte hålla mig borta från Flaggskeppet igår, det blev en 2006 Noble One Botrytis Semillon från De Bortoli. Ibland kommer lusten efter något sött smygande! Kanske inte världens bästa vinval, med tanke på att jag har som nyårslöfte att minska den kroppsliga omfångsrikedomen från 91 (som är all time high!) till mer lätthanterliga 79. Invägning i början av juni. Återkommer.

Hursomhelst! Jag skruvar upp. Halmgul färg. Vinet öppnar med söta dofter, honung, tropisk frukt, men inte tropisk frukt som kan finnas i riesling. Sedan jagar jag en doft länge, länge, och tillslut: trattkantareller! Smaken är söt, lite sliskig, något obalanserat. Gott – jag sparar en del för att se hur det utvecklas.

Nu lördag – ska iväg till gymmet och köra ett pass! Trevlig helg alla!

PS Dagens boktips - The Shocking History of Electric Fishes av Stanley Finger, som dök upp i morgonens boksökning... återkommer! DS

lördag 7 januari 2012

Ett besök på Fotografiska och Nick Brandts On This Earth a Shadow Falls






Så, sist av alla fotointresserade har jag så slutligen varit på Fotografiska. Det var Nick Brandts fantasiska djurbilder On This Earth a Shadow Falls som slutligen fick mig att ge upp all tröghet och besöka museet. My God vad intressant och bra det var! Nu vill jag bli djurfotograf! Här och här är mina egna lejonbilder och afrikabilder...

Dagen började med lite promenad, jag beslöt mig för att vandra till Fotografiska i det stålande januarivädret. Här kommer min dag i bilder:

























söndag 1 januari 2012

Gott Nytt År!










Gott Nytt År kära läsare! Det blev ett lugnt nyårsfirande för oss, ända sedan juldagen har jag varit lite småkrasslig så orken och lusten att fixa till något grandiost nyårsfirande har inte riktigt infunnit sig. Men en liten promenad på nyårsafton hanns med! Skönt att vandra runt i det stålande vädret:



Hornsgatspuckeln light


Slightly cranky


Rip-off


???


Dubbdäcksförbud, goddamnit!!!


Marylebone Station


Brunogallerian


Place de la Citroen


Cram House

Väl hemma sedan lagade jag Toast Skagen följt av lammfärs med 7+2+2. Till det Bollinger NV och 2004 Ioppa Ghemme Bricco Santa Fé DOCG, ett Nebbiolobaserat Carlovin. Bollingern levererade som vanligt – supergott! En liten reflektion, det var inte lika attacksyrande som vanligt. Kanske stått på hyllan ett tag? Söderborna kanske gillar öl mest?

Ioppan var också mycket god! 2004, helt utvecklad. Varm, generös, balanserad… Tack David!

PS Slappardag idag... funderar på Ivanhoe och/eller The Wizard of Oz... DS