fredag 20 november 2009

Keller Kirchspiel 2008 dag 1

Den devoterade och djupt rieslingfrälste systembolagsmedarbetaren M på regeringsgatan ger oss tipset att testa vinet över fyra dagar – det är först dag fyra som den blommar ut! Well, varför inte? Vår nyfikenhet blev till slut för stor, så medan jag fixar de sista kassaflödesjusteringarna stoppar C in en Keller Kirchspiel 2008 i kylen. Här ska testas!

Vi korkar upp. Färgen är ljus. Direkt ser vi att det bildas en hel del kolsyrebubblor, trevligt! Inte så många som Himmelreichen, fast fler än Emrich-Schönlebern. Vi doftar. Det första som möter oss är champagne! Hade jag haft ögonbindel på mig hade jag sagt att det var en ung blanc-de-blanc. Efter någon minut återvänder jag till glaset och har champagnen fått ge vika för en tydlig rieslingdoft.

Vi sniffar vidare. En hel del exotisk frukt, små gula frukter dyker upp. Ingen diesel ännu. Vinet är mycket knutet, mycket kompakt. C hittar lite sötsyrliga karameller.

Vi smakar. Återigen mycket kompakt, höga syror. Urläckra smaker! Ett mycket aromatiskt vin. Det leker med tungan! Nästan trögflytande…

Vi frestas med att sammanfatta dag ett med ”vi tror att det är vin, vi tror att det är vitt.” Återkommer imorgon!

.

2 kommentarer:

Elvira sa...

Hej är i Falkenberg och hade inget att göra så jag passade på att läsa din blogg. Fantastiskt vad du skriver bra.Kram

Red Scream sa...

Tack tack! :-) Kram