tisdag 26 oktober 2010

Lunch på Lao Wai och ett beslut



Istället för att som vanligt luncha på något av de vanliga ställena kring Oh, that plane tog jag underjorden till Rådmansgatan för att besöka den vegetariska kinesiska restaurangen Lao Wai, mitt i Little Korea. Restaurangen serverar ”rätter inspirerade av främst de Sichuanesiska och Taiwanesiska köken” och försöker i största mån vara det kinesiska ursprunget troget. Jag har hört talas om restaurangen tidigare, Cs systers man M brukar hänga där och han har talat gott om den. Så med upphaussade förväntningar kliver jag in!

Hyfsat spartansk inredning, högst ordinära fyrkantiga bord och ingen direkt dekoration. Trångt som tusan! Bara en rätt serveras, så någon beslutsångest finns det ingen risk för. Betalar man först? Nej, jag blir ombedd att slå mig ner. Jag lyckas hitta en ledig plats och slår mig förväntansfull ner. Jag hinner spana runt vad de andra äter och det där med en rätt stämmer, alla som är där äter faktiskt samma rätt. Eller är det likadan? Nja i det här fallet tror jag faktiskt att samma är rätt!

Jag får en servett och ett glas vatten med riven ingefära i. Mycket fräscht med riven ingefära i vatten! Det ska jag komma ihåg att göra hemma. Efter en stund får jag min mat. Ris, wokad sallad och kryddstark sojakötträtt med chili, champinjoner, långa bönor, taro, rostade jordnötter. Sojaköttet är behagligt starkt. Supergott! Den wokade salladen i soppliknande sås är också mycket god. Hit kommer jag gå fler gånger!

Jag betalar och vandrar ut i det härliga höstvädret, mätt med härlig eftersmak. På vägen tillbaka börjar jag fundera över min egen köttkonsumtion och någonstans längst inne tycker jag att den är för hög. Alltså, jag äter animaliskt protein två gånger om dagen – det måste vara för mycket. Därför har jag nu bestämt mig för att på prov ha två vegetariska dagar i veckan. Provet ska gälla fram till nyår!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men du är ju för söt. Ska du ha två vegetariska dagar i veckan! Laktovegetariskt va?

/C

Red Scream sa...

Yes!