onsdag 3 november 2010

Musternas Celebrity Death Match: Äppelfabriken vs Rosenhill och en Mörk Häst





Utan tvivel är man inte klok – som att köra runt på Ekerö en hel söndag bara för att köpa in en massa must! Fast fint är det. Jag har cyklat mycket på både Ekerö och Färingsö, både vanliga motionsrundor och träningsrundor inför Vätternrundan. Ekerö är verkligen landet – pittoreskt, bohemiskt, bonnish.

Hursomhelst, dags för att avgöra vem som gör den bästa musten! Vi köper på oss en dunk från Rosenhill samt två flaskor från Äppelfabriken. Äppelfabriken har tre sorters must, jag väljer en syrligare och en lite sötare. Väl hemma köper jag en Årets Skörd från Kiviks musteri, att ha som mörk häst, hehe…

Jag ska inte tråka ut er med alla detaljer, men när röken skingrats stod Rosenhills must som segrare! Lite klarare än de andra, som innehöll mer fruktkött. Rosenhills must påminde mycket om MERs äppeljuice, fast inte så klar och betydligt mer personlig. Klar tvåa var Kiviks must, som kändes mer fruktig. Kanske spelar de varmare bredgraderna in? Näst sist Äppelfabrikens syrligare och sist Äppelfabrikens sötare.

Så grattis Rosenhill! Och Äppelfabriken – jag verkligen älskar era smaksatta produkter, rabarbersirapen, glöggen, lingonsylten, rabarbermarmeladen, blåbärssaften… men er äppelmust når inte riktigt upp till Rosenhills nivå.


PS WTF! Semlor redan?!?!



2 kommentarer:

Anonym sa...

Va! Semlor redan? Var det när du handlade kanelbullar som du såg dem?

/C

Red Scream sa...

Japp! Det var när jag skulle köpa min dagliga ranson av fyra kanelbullar till frukost som jag såg dem... :-)