fredag 10 december 2010

Gästspel från Coachnings-N om det här med vikten



För ett tag sedan bjöd jag in några av mina vänner att gästspela på bloggen. Några nappade direkt, jättekul! Här kommer det första bidraget, från min käre vän Nico:

(Som en personlig kommentar kan jag lägga till att inlägget är mer aktuellt än någonsin. Men jag har börjat träna så det rör på sig! Nedåt, d v s...)



Hej, Uffe!
Tack för möjligheten att få gästspela på din eminenta blogg! Du skrev nyligen att du behövde plocka bort 15 kilo fläsk från din fina ”Karlsson på taket”-kropp. Här kommer mina tankar kring detta utifrån mina 11 år som coach. Kolla gärna in på www.coachblogg.se där jag skriver om coachning på bredden och på tvären.

Varma hälsningar,
Domenico La Corte
domenico.lacorte@coachutbildning.se
****

Förr eller senare dyker ämnet upp oavsett vem jag coachar:

"Jag vill gå ner X kilo till sommaren!". Här är några tankar kring detta:


1. Övervikt är svårcoachat
Det här är ett område där du kan få höra hela bibliotek av bortförklaringar (Pelle gick i pension så jag var tvungen att äta lite tårta), rationaliseringar (så mycket som jag promenerar förbränner jag den här lilla chokladbollen i ett nafs) och kvasivetenskapligheter (personer med min blodgrupp och kroppstyp kan i princip inte gå ner i vikt).

2. Kunskap betyder inte ett smack!
Gemene man kan fabulöst mycket om dieter, bantning och matkemi. Montignac, LCHF, GI, kolhydrater och proteiner är avancerade tekniska begrepp som vilken Svensson som helst ändå bollar med. Tyvärr hjälper inte kunskapen ett smack när det gäller att omsätta teori till praktik.

3. Omgivningen är allt
Om du har turen att bo i ett hushåll där det lagas mat från enkla råvaror och där godislådorna är tomma utom vid jul så kommer du troligen ha små problem med övervikt. Tyvärr gäller ju även det omvända.

4. Vanor slår viljestyrka
De flesta bantningskurer inleds med hög energi och viljestyrka. Efter 4-14 dagar har viljestyrkan försvunnit och du är tillbaka i dina gamla vanor.
Den försåtligt enkla lösningen är att ha bra vanor...

5. Både arv och miljö är emot oss
Ibland gnäller jag på att jag har lätt att lägga på mig och svårt att bli av med extrakilon. Då brukar jag tänka på mina tusentals förfäder som klarat sig i matknappa miljöer tack vare just de generna. Det är fan inte lätt att hålla vikten när dagens godispåsar innehåller fem gånger så mycket energi som på 70-talet!

Oddsen är helt enkelt emot oss när det gäller att gå ner i vikt! Just i det läget börjar coachningen! När jag efter att ha räknat upp alla skäl till varför min viktnedgång inte kommer att lyckas svarar mig själv med meningen:

Och ändå är jag beredd att...

Här kommer några coachfrågor du kan ställa till dig själv:

1. Hur stort är problemet?
Istället för att säga att man vill gå ner sex kilo så brukar jag formulera om det i termer av procentuell idealvikt. Formeln är:
100-100*(Vikt-Idealvikt)/Idealvikt.

I mitt fall blir det 100-100*(86-80)/80=93 procent. Hur många andra områden av mitt liv producerar jag 93 procent av mitt ideal? Inte många.
Den övningen brukar sätta problemet i lite perspektiv.

2. Vad är syftet med att nå idealvikten?
Förstår man det blir det lättare att motivera sig. Jag vill vara en maskulin salsadansare, inte en svettig, flintis köttbulle. Där ligger min motivation!

3. Vilken metod litar du på?
Det finns många bantningsmetoder som fungerar. Välj en som du tror på för då ökar chansen att du följer den även när det tar emot.

4. Vilken sorts mat behöver din kropp?
Den här frågan tvingar mig att tänka efter vad jag stoppar i munnen och av vilken anledning.

5. Vad har fungerat förut?
Använd det som funkar för dig.

6. Vem kan du ta med dig?
Var inte ensam kring detta. Ta hjälp, använd dig av grupptrycket.

Domenico







2 kommentarer:

Anonym sa...

Man behöver inte vara så himla smal. Man ska må bra, tycker jag. Det är det som är målet.
/C

Red Scream sa...

Absolut!