lördag 12 mars 2011

2009 Emrich-Schönleber Halenberg Riesling Grosses Gewächs










Fredag och jag har jobbat duracellkaninskt hela veckan. Höll utbildning på Göteborgskontoret i måndags, sedan har jag varit fjättrad vid min desk resten av tiden. Det var kul att återse det gamla urhemmet! Vårt Göteborgskontor har lokaler högt upp i en byggnad nära Järntorget så i pauserna stod jag ute och spanade ut över takåsarna. Kolla, Kungshöjd! Aha, där är Landala! Åh, Guldhedtornet, sweet memory! Och i närheten av Guldhedstornet – på andra sidan vägen till Toltorpsdalen – Södermalm! Japp, det finns faktiskt ett Södermalm i Göteborg också. Som finnig tonåring brukade jag vandra från Toltorp upp i Änggårdsbergen och sedan ner i Botaniska å tebauka. Botaniska, inte att förväxla med Botan – det ligger i Lund. Där kan man ropa på älgarna. Det var det många som gjorde.

Hursomhelst – fredag och ganska mycket TGIF (igen, fast på ett bra sätt!). C och jag är båda sugna på rejäl mat, så det får bli Biff Rydberg. Till det borde det blivit ett schysst red scream men av någon anledning snurrar vi in på vitt. Så det får bli en flaska 2009 Emrich-Schönleber Halenberg Riesling Grosses Gewächs från marssläppet.

Vilken doft! Klockren riesling, klockrent avvägd. Perfekt balans. Vinet är torrt och magiskt väl balanserat. Mineral, en hel del godis. Smaken är läskanda och forsande – hur gott som helst! Vi är mäkta imponerande, det här var riktigt, riktigt gott!

2 kommentarer:

Fredrik sa...

Impad! Av en sån spottstyverriesling ;)

Red Scream sa...

Fett gott och fett billisch! ;-)