onsdag 12 december 2012

Haga Starkvinsglögg från Haga Spiritus







Igår var jag på Marknadsföreningens julmingel! Det var supertrevligt. Marknadsföreningen hade bjudit in Peter Carlsson från Haga Spiritus, som i sin tur hade med sig Haga Starkvinsglögg, smaksatt med lakrits. Smaksatt glögg, förresten? Dagens oxymoronska tips!

Peter Carlsson har tidigare rönt stora framgångar inom kryddat brännvin och har nu slagit sig in på glöggsegmentet. Ambitionen har varit att skapa en glögg som sticker ut, som inte är så mjäkig. Detta år är den således smaksatt med lakrits. Vi får instruktioner om att prova den kall, gärna med isbit och en liten apelsinskiva. Mitt gammelstånkiga jag lägger sig i startblocken för att protestera, vill likt Churchill parafrasistiskt vråla ut att ”en glöggs första plikt är att vara varm, goddammnit!!!” Men nyfikenheten tar över, vilket jag antar är ett gott tecken. Jag häller upp en skvätt, lägger pliktskyldigt i ett par isbitar och en liten apelsinbit. Ner med kranen.

Holy Macaroni här var det kardemumma! En intensiv doft av kardemumma träffar luktcellerna med full kraft. Därefter lakrits. Det fullkomligen bolmar av toner av hostmedicin och Jäger ur glaset! Men det var gott. Inte så intensivt söt, ganska fylligt, för att inte säga mycket fylligt. Det här är så långt ifrån saftglöggen du kan komma. Skitgott! Varm (eller iskall, haha) rekommendation!

2 kommentarer:

Fredrik sa...

Nice, idag var jag på Rånäs Slott och där finns Rånäs snaps i ny tappning - kanske har han vart inblandad där? ;)

.. och även en gryyyym brännvinsost på samma tema som snapsen - apelsin, kardemumma, nejlika... fattart inte men oerhört gott var det.

Red Scream sa...

Aha! Får prova! :-)