onsdag 7 januari 2015

Hello 2015!






Nytt år, nya friska tag! Vi börjar med att fira av 2014, som på det hela faktiskt var ett ganska bra år. Först Pappa 70:







Som familjens vinnörd blir du naturligtvis automatiskt utsedd till kalasets vinexpert, vilket om inte annat leder till att du kan beställa hem lite roligare viner. Som Louis Roederer på magnum, sanslöst gott! Det finns risk för att jag hädanefter bara köper Louis Roederer på magnum som källa till alla vinupplevelser. Tanken är svindlande, och ytterst lockande.

Chateau Ste Michelle chardonnay var god, lite för mycket smör om du frågar mig. Deras riesling är betydligt bättre. Gemtree GSM, supergott! Klar rekommendation. Här hade jag räknat lite fel, så helt plötsligt var alla flaskor slut och jag fick springa ner i källaren efter något annat. Det fick bli 2010 Le Petit Vice, en Napa Cab i 470-kronorsklassen som jag köpt via Gaston. Naturligtvis helt chanslös mot Gemtreen, men det var kanske lite ojuste. Där Le Petit Viceen var sträv, kompakt och fyllig var Gemtreen len, mjuk och tillmötesgående. En flaska kvar av Le Petit Vice, får nog ligga till sig lite mer.

Kvällen avslutades med 1977 Graham’s Vintage Port, som vi köpte på plats 1995. Efter det har flaskan fört en slumrande tillvaro i diverse garderober, men vi kände att det var dags. Strålande vin! Komplex, fyllig, torkad frukt… och inte ett uns av tecken på trötthet. Magiskt.



Sedan supertrevligt nyårsfirande med David och familj! Du vet att du är hos vinnördar när du direkt innanför dörren blir satt på prov, hehe…



Det visade sig vara BattenfeldSpanier, som jag provat tidigare. Riktigt supergoda! Min favorit var nog ettan, som var mer exotisk än de andra. Läcker, klunkvänlig, komplex, härlig frukt, bra syra. Se nedan, samma ordning. Mer sådant, tack David! Lite fler uppkorkningar (se även här):



JC, vi försökte i alla fall!








Pizzapaus! Det var ju riktigt gott med hemmalagad pizza. Får nog köpa mig en sådan där sten…

Så till slut blev det 2015. Vi får se vad som händer i år, men fokus kommer vara hälsa (gå ner tio kilo och bli fett bra på att springa Årstaviken runt), fortsätta med projektet ”laga mat utanför komfortzonen” (d v s inte bara suffléer och korianderhollandaiser) samt skriva fler blogginlägg. 42 inlägg under 2014, visserligen är 42 en symbolisk summa men ändå. Det är ju knappt styrfart.


Ett riktigt gott nytt år alla!!!

Holy Moses, breaking news! Riesling tillåten som druva i Champagne!

No Sir, I'm a real chef. I'm a saucier!


2 kommentarer:

Svenssonsmakaren sa...

Hahaha, tack själv. Lika supertrevligt som vanligt. Du kommer nog inte undan BattenfeldS är jag rädd ;) Amarone däremot, nja inte övertygad ;)

Vi laddar om inför nästa träff.

Hade gött /D

Red Scream sa...

Hehe, nej jag antar att de kommer att dyka upp en masse framöver! ;-) Riktigt goda, kul att du bjöd på dessa!

Men det var ett seriöst försök på Amarone iaf...

Det gör vi! :-)

Ha det fint!

/Ulf