måndag 26 januari 2015

Skuggningar av Sveriges mästerkock: Valfri lagtävlingsrätt på 60 minuter


Det första tävlingsmomentet i mästerkocksköket är att göra en valfri rätt, i lag (kanske inte i sockerlag dock). Jaha! Där blev det ju problem direkt – här står jag ju mol allena och riktigt så mångfacetterad är jag inte att det ska räcka till två. Timmisen då? Han hade mer än gärna velat vara med och hacka och tävla, men jag tror nog att han njutit mer av att göra tvärt emot givna instruktioner. Det är allt en liten spjuver det där! Han älskar att tävla och vill gärna vinna, och roligast är förstås att påpeka konsekvenserna av att vinna: Jag vann! Pappa kom sist! Nästan lika roligt som Pappa glömde det! eller all time high-vinsten Pappa hade fel, hahaha!

Nåväl. Det hade ju varit superkul att tävla i lag och jag ser framför mig hur jag hamnar i lag med någon skåning och mitt i allt hackande hör du – för att du skär schalottenlöken på fel håll eller något annat tossigt – NAI DITT ÅLARENS!!! Jag vet inte vad det är med ålar och skåningar, men det är ju konstigt att ålen verkar vara ett rätt välansett kreatur men just renset symboliserar det sämsta du kan vara. Skummish.

Hursomhelst. En valfri rätt på 60 minuter, alltså… jag tänkte prova en rätt som jag funderat ett tag på, som vi kan kalla Lax Black & White. Annars är ju en Black & White preciiiis snäppet mindre red neck än plankstek, samtidigt som den flåsar i hasorna på whisky tango-klassikern Surf & Turf. Tanken är att göra stekt lax, eller pocherad, vad som nu blir bäst, och servera med snygga tärningar av rotselleri i bearnaisesås och till det snygga tärningar rödbetor i rödvinssås. Lax Black & White, med andra ord. Tiden, en timme.



Där gick starten! Den samlade matlagningsexpertisens råd gällande rödbetor är att koka dem hela med skalet på, samt med blaststråna. Då blöder de inte lika mycket och färgen bevaras mer. Det vågar jag inte riktigt göra, eftersom det kan ta upp emot en och en halv timme att koka en mindre rödbeta. De som jag har är dessutom knallhårda, så jag antar att koktiden är bortom en timme. Därför beslutar jag mig för att skala dem och skära i 1,5-centimeterskuber. På samma sätt skär jag rotsellerin. Två kastruller, kokande vatten, ner i var sin kastrull.

Därefter sätter jag igång med rödvinssåsen. Som alla vet får det BARA vara rödvin, schalottenlök, fond, timjan och smör i en rödvinssås. Allt annat är FÖRBJUDET. Jag häller ner en halv pava rödvin i min traktörpanna, har ner lite skivad schalottenlök, och bränner på. Tanken är att det mesta av rödvinet ska koka bort, och därefter tillsätta fonden. Allt går faktiskt enligt planerna, men när jag ska kolla om rotselleribitarna är klara kommer jag på att jag glömt att salta vattnet! Huga, de är smaklösa! Well well, det var inte bra. Men det kanske går att fixa.



Efter en halvtimme börjar allt bli klart. Rödbetorna är mjuka, rödvinssåsen är så gott som färdig, rotselleritärningarna likaså. Jag passar på att ta fram laxen och göra den i ordning. Sedan har jag skivat fänkål tunt och kört i ugnen med olja och salt. Jag gör i ordning bearnaisen, d v s sätter på ett vattenbad, hackar schalottenlök, måttar upp dragon och vitvinsvinäger samt smör och äggula. Självklart ska det kallstartas!



När det är en kvart kvar sätter jag igång med bearnaisesåsen och laxen. Egentligen skulle jag vilja pochera den, men tyvärr är alla mina kastruller slut och mängden ackumulerad disk har i det närmaste antagit bibliska proportioner. Därför får det bli stekt lax.





Jag värmer på allt igen och blandar rödbetorna med rödvinssåsen och rotselleribitarna med den nysilade bearnaisen. Saltar friskt för att få fram åtminstone någon smak! Sedan upplägget, två smala laxfiléer i mitten, en hög rotselleri på ena sida och en hög rödbetor på andra sidan. Knappt en minut kvar till godo!




Ok, lite utvärdering. Först och främst, det retar mig enormt mycket att jag lade laxen upp och ner, så att det bruna syntes! Det var ju ett klart nybörjarmisstag. Det stör mig dock ännu mer att jag inte skar bort det!!! Jag föreställer mig hur Mannerström lutar sig svag framåt och tittar lite snett på mig, det syns att du är från Mölndal, grabben. Såhär hade aldrig en pöjk från Majjonna gjort!

Sedan var det ju en stor miss att inte salta rotsellerivattnet. Och rödbetorna i rödvinssåsen, nja… även om jag fått till såsen rätt bra smakade det ändå bara rödbetor. Jag vet att Tommy Myllymäki har ett recept på rödbetor i fond som ser supersmarrigt ut, och det var väl åt det hållet som jag ville gå, men det ville sig inte riktigt.

Men framför allt tycker jag att rätten saknade både fräschör och finess. Ok, så du kan göra bearnaise och rödvinssås samtidigt? That don’t impress me much! Bearnaise ÄR inte höjden av förfining, faktiskt! Summa samarium, jag kan bättre. Men för nu – jag tvingas inse faktum – jag är i elimineringsfållan! Nästa utmaning blir därför en skaldjursrisotto. Stay tuned!




Inga kommentarer: