söndag 29 mars 2009

Irrfärder i Sidewaysland: You have arrived

Låt mig få berätta vidare om mina erfarenheter av att utforska sauvignon blanc. Våren 2006 hade jag haft min provning, med sjölagrat vin och med Brandervinet, som I hade tagit med sig från San Francisco. Sedan hände väl inte så mycket på SB-fronten, jag inhandlade några av Dagueneaus 2004 Silex och Pur Sang när de kom till bolaget och la in i källaren.

Hursomhelst, i april 2008 följde jag med en god vän till Kalifornien. Min gode vän skulle på coachingkonferens i Westlake Village, norra L.A., och även hälsa på sin bror som gjorde praktik på Goodby, Silverstein, & Partners i San Francisco. Jag följde med för lite semester. Efter en dag och natt i SF körde vi ner på ”ettan” mot Los Angeles. Vi passerade en massa trevliga småorter och jag ska inte tråka ut er med alla detaljer, men framåt kvällen kom vi ner till Westlake efter en mycket trevlig bilfärd.

Dagen efter började konferensen och jag satte mig i bilen för att köra norrut. Första stoppet var naturligtvis Brander som jag gärna ville besöka. Adressen kollade jag upp på hotellet innan avfärden: 2401 Refugio Road, Los Olivios.

Problem dök dock upp direkt: GPSen hittade inte den adressen. Jaha, now what? Jag provade att ta bort Los Olivos – då funkade det. ”Kör norrut!” var första instruktionen. Det verkade ju stämma, så jag körde norrut.

För er som inte varit i södra Kalifornien kan jag berätta att det är ett underbart landskap. Böljande, gröna kullar. Här och var lite bondgårdar. Gröna ängar, här och var lite odlingar. Kronärtskockor en masse. Blått hav visar sig då och då. Jag körde på.

Efter några mil på motorvägen skulle jag ta av till höger. Oceanen låg precis till vänster, på min högra sida tornade bergen upp sig. Jag tänkte att, det är väl klart: vin växer ju i sluttningar och på högre höjder…

Den nya vägen var påtagligt smal och ringlade vackert in i en liten lövträdskog. Trädens kronor bildade tak över vägen och det var lite trolskt faktiskt. Jag började undra hur lastbilarna som skulle frakta vinet från vingården klarade detta, men de var väl skickliga förare helt enkelt. Jag körde vidare, GPSen manade på och räknade ner: ”du är på rätt väg, snart är du framme!”

Efter ett tag började vägen smalna av ännu mer och det började gå uppför. Jag började så smått misstänka att något var fel, men GPSen hade ju räddat oss tidigare så det var nog rätt på något sätt. Bebyggelsen avtog helt, från att ha sett utspridda hus vid avtagsfarten vid motorvägen var det nu bara skog. Eller bush, snarare. Vägen blev också bara smalare och smalare, nu tillät den knappt möte.

Sedan blev det så brant att vägen gjorde serpentinsvängar. Nu började jag på allvar misstänka att jag var helt fel – men det här var kanske en genväg över berget? Jag letade förklaringar i takt med att lutningen ökade. Samtidigt räknade GPSen ner: 10 miles kvar, 5 miles kvar, 2 miles kvar… Jag var alltså nära?

Nu började även några hus dyka upp – några rancher passerades. Jag såg ut – jag var nära toppen av berget och hade en vidunderlig utsikt över landskapet och oceanen. 600 yards, 400 yards, 200 yards… låg verkligen vingården här uppe?

Slutligen förkunnade GPSen: ”2401 Refugio Road on your right side. You have arrived.” Jag kollade till höger: ett brant stup ner. Jag var alltså helt fel. Var fan var jag och var låg den där förbaskade vingården???

1 kommentar:

Janice Aliena sa...

Jag är en lyckligt gift kvinna med ett barn, mina söner heter Felix, jag gifte mig med min man man Ivan i mer än fyra år i äktenskap, vi hade gräl, bråk och oenighet mycket tid, men jag älskar honom fortfarande och jag är villig att göra allt för att få honom att älska mig på samma sätt. Jag träffar en man online konsultation som verkligen har varit till god hjälp för mig att se till att min man man är trogen och inte otrogen mot mig, jag gjorde en kärleksförtrollningsbön för att hålla min man att älska bara mig och jag älskar honom på samma sätt.
Innan under våra första två år av äktenskap gjorde min man mig riktigt förbannad, eftersom han alltid sökte efter en annan relation/kärlek med andra kvinnor, jag har tolererat detta dåliga uppförande från honom i mer än två år, jag klagar till min vän som vi arbetar på samma jobbkontor, och hon råder att jag hellre kontaktar kommunikationen med den här kärleksförtrollningen som heter Dr.Oduduwa från Sahara Africana nation, jag kommunicerade med Oduduwa och jag berättade för honom allt om mina relationsproblem med min man är alltid otrogen mot mig och går efter andra kvinnor i samma stad som vi bor i. så han gav mig alla instruktioner och hur man utför en kärleksförtrollning för att skärpa vår kärlek. Jag följde noggrant alla Dr.Oduduwa instruktioner och fram till idag är min man mer omtänksam, kärleksfull och trogen mig. Jag är väldigt glad eftersom jag inte hade kunnat göra det här utan hjälp av en stor kärleksförtrollare Oduduwa. Jag rekommenderar starkt hans tjänst till alla som går igenom liknande relations- eller äktenskapsproblem, som,
kärlekstrollform för att få tag i en mans hjärta för alltid
kärlek stava charm att ta med bac ex
äktenskap spell att vara trogen och engagerad kärlek partner
hur man hittar en sann kärleksrelation (talisman kärleksring)
uppbrottsbesvärjelse
hur du får ditt ex att älska att ångra att du lämnade dig för en annan
hur man återställer förlorad kärlek och tillit till ett förhållande.
och mycket mer äktenskapskrislösning är tillgänglig genom att kontakta Dr.oduduwa onlinekonsultation via e-post eller telefonkommunikation.
WhatsApp; +2349129715420 https://wa.link/q5f107
dr.oduduwaspellcaster@gmail.com