tisdag 22 december 2009

Snömoddskrig





SMS-konversation med Polarforsknings-H i oktober:

Jag: DET SNÖAR!
H: Inte här, tack och lov…
Jag: Hehe, vänta bara…
H: Nu snöar det här också!!!
H: Jag drar ner persiennerna nu
Jag: Ses i maj?

SMS-konversation med Polarforsknings-H i torsdags, mitt under värsta snöfallet här i DC:

Jag: Har du kollat ut? :-)
H: Ingen kommentar
Jag: Hahaha! Nu ska jag ut och göra snöänglar
H: Enjoy :-)

Ja, helt plötsligt blev det vinter och massor av snö, superhärligt! Fast det tog säkert en halvtimme i fredags att gräva fram bilen…

I lördag var det dags för blixtvisit till Göteborg. På agendan står inlämning av cd-spelare till HiFi-Stället, hälsa på A, hälsa på bror M och spana in hans hus (som jag inte gjort tidigare, skamligt), hälsa på kusin S och spana in hennes nya rowhouse samt hälsa på mormor, snart 90.

HiFi-Stället är helt klart min favoritaffär när det gäller stereo, kablar och högtalare. Jag ska inte säga att jag är en ljudnörd så direkt, men jag uppskattar bra ljud. Nej, jag har ingen McIntosh men det hade varit trevligt! ;-) Hursomhelst, min cd-spelare har såhär tio år efter start börjat ge efter så jag tänkte att jag åker ner med den och passar på att hälsa på alla därnere igen.

Lördag morgon är det ganska glest mellan bilarna. Skönt.




Södra länken kl 06.30: helt tomt!

Jag kör på, det är plogat och bra underlag. Temperaturen håller sig kring -7 grader, fast när jag börjar närma mig Northborough blir det plötsligt kallare och vid Linnenville (ej att förväxla med Sufferville) kryper temperaturen ner mot -13, -15 grader. Vid Flour City peakar minusgraderna på -18. Shit vad kallt!

SMS-konversation med mor strax söder om Flour City:

Jag: Arton minus i Mjölby!
Mor: Oj du sitter väl inte och kör i t-shirt?
Jag: Nej, jag har faktiskt skjorta på mig!



Hälsningar från Götet!



På väg upp: mer snö, en fil igenmoddad. Det gick att köra om, det gick att köra i diket också.



A, tack för hjälpen! Hälsa C & C! S, superfint hus, hoppas det gick bra med Juloratoriet! Hälsa R och O :-)

PS. Flour City finns faktiskt på riktigt: Rochester i delstaten New York kallades så på 1800-talet eftersom det var den stad som producerade mest mjöl i USA. När mjölindustrin sedermera flyttade västerut slog sig stora plantskolor ner i staden. Det nya smeknamnet blev naturligtvis, antar att det här kvalar in som dagens same same but different, Flower City... ;-) DS

Inga kommentarer: