måndag 10 maj 2010

En Sundsvallsresa 1









Vi har varit på blixtvisit i Sundsvall! Cs väninna P fyllde 40 och bjöd på fika, så det var klart att vi skulle åka upp. Sedan innebar uppresan också 40 mil bilkörning i vardera riktningen! Mot det är jag helt chanslös. C, som bott länge i Norrland, är förstås nyfiken på hur mycket jag kan om detta långa landskap:

C: Så, hur långt norrut har du varit tidigare?
Jag: Sigtuna, tror jag

Men efter en stund kommer jag ihåg – det stämmer ju inte. Jag har ju både fjällvandrat från Abisko till Kebnekaise och varit uppe vid Sylarna och dessutom åkt skidor i både Åre och i andra ställen. Dessutom följde jag med N & P när hästarna skulle hem från sommarkollot. Då bodde vi ju i Särna och besteg Städjan och såg Njupeskärs vattenfall på vattnigt avstånd. Sedan var jag på någon militärisk kurs i Uppsala som finnig tonåring.

Efter en lång och härlig bilfärd och några intressanta serpentinsvängar tar vi in på Hotell Södra Berget. Vilken härlig utsikt! Vi checkar in och drar ner på stan för att ”göra stan.”

Jag: Kolla! Vi kör på Nybrogatan.
C: Japp! Nu är vi på Södermalm.

Återkommer med mer bilder från Sundsvall!



2 kommentarer:

Svenssonsmakaren sa...

Aha jag kan ana mina hemtrakter på sista bilden. Vist är det härligt absurt, eller så är det bara absurt.. I vilket fall väcker det en och annan fundering.. :)

Red Scream sa...

Det är helt absurt! :-) Men ganska maffigt ställe...