måndag 17 maj 2010

Kolmårdens Djurpark: Delfinariet











Som sagt, mätta och belåtna beger vi oss till delfinariet, Kolmårdens inofficiella hjärta. Vi blir varmt omhändertagna av överstepiratmästaren som babblar på om skatter, sjörövare, sjömonster, livet på de sju haven och hur viktigt det är att ställa barnvagnen på anvisad plats! Jaja…

Vi kommer in och får en plats ganska långt fram – med överhängande risk för att bli nerstänkta. Delfinerna simmar runt i basängen och värmer upp genom att göra knasiga och tokroliga spontanhopp – de är verkligen på skojhumör! Vi skrattar gott åt deras lilla uppvärmning och kollar samtidigt på Markoolio, showens regissör, på storbildsskärmarna.



Showen börjar och överstepiratmästaren håller låda. Jag försöker fånga delfinerna på bild men min annars pålitliga mobilkamera har inte en av sina bästa dagar. Därför, här kommer en liten kavalkad av intressanta plaskningar!




Lite för snabb…



Äsch…



Morr!



Mungamo!

Till slut låg de någotsånär stilla:




Kul show! Imponerande djur!

Fast såhär i efterhand vill jag säga att jag kan känna mig ganska kluven till att se delfiner göra olika konster – både C och jag känner att det var nästan roligare att se delfinerna göra sina tokiga och knasiga spontanhopp innan showen startade. Det är lite som att klä upp hundar och chimpanser i kläder – det är inte så vi vill se djuren. Och även om jag helst skulle vilja att alla djur levde i frihet tycker jag att det finns viktiga syften med djurparker, kanske främst att bidra med förståelse för att de också delar denna jord. Hursomhelst, alla som har husdjur vet att de precis som vi vill ha ett syfte i vardagen och en mening med livet och om det innebär att kasta bollar på sin skötare för lite fisk, so be it!

3 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Jonathan sa...

Även min trogna DSLR hade lite problem med ljuset på delfinshowen. Under omständigheterna var dina foton rätt bra :)

Red Scream sa...

Tack! Måste vara svårt att få till något därinne, hur man än bär sg åt...