måndag 7 maj 2012

La Granja Stout från Nørrebro Bryghus




Måndag och ny vecka – tanken var att börja äta lite smalare för att komma i form till sommaren men min chef Y ville definitivt gå till industrikinesen för lunch och där kunde jag inte motstå impulsen att äta min egen kroppsvikt av friterad kyckling. Supergott! Ok, imorgon, smalare – faktiskt. Skulle gärna gått iväg och tränat men jag har så in i bombens ont i mitt vänstra knä, det är knappt att jag kan gå. Vi får se – har läkartid på fredag.

Hursomhelst! Väl hemma blir jag lite sugen på öl så jag häller upp lite La Ganja Stout från Nørrebro Bryghus, som jag köpte nyligen. Det är gott med mörk öl! Förutom countless Guinness som jag hällde i mig under min tid i Brighton är det här med Porter och Stout ett ganska sent intresse, förut var det ljus bastuöl som gällde. Men på senare tid har jag fått upp intresset för det supermörka ölet.

La Granja Stout har förvånansvärt lite skum, det bildas en skumkrona men den bubblar ganska snart ner. Den första doften är jättemysko – blommor! Jag möts av en vägg av liljekonvalj och annat fluffigt. Senare kommer mer traditionella dofter, främst då kaffe och mörkt bröd. Intressant!

Smaken är också en överraskning – inte alls så fyllig som jag hade förväntat mig utan snarare – i brist på annat ord – i det närmaste lite vattning! Riktigt klunkvänligt till och med. Mycket komplex doft och smak, en doft och smak som har svårt att sluta. Den behöver lite tid att komma igång, du ska förbi det vattniga stadiet typ.

Slutbetyget blir riktigt superläckert, men i det dyrast laget. Hade det kostat hälften hade jag nog köpt det igen. Letar lite bland ölbloggarna, intresset verkar vara lite sisådär. Men kul att ha provat!

Nu Dickens!

Inga kommentarer: