onsdag 2 maj 2012

Mystery complimentary bottle, dag två


Dag två av den hemliga flaskan! Dag två verkar det vara lite mörkare i färgen, eller är det bara inbillning? Jag minns det som mycket klarare igår. Skummish. Igår hade jag nästan bestämt mig, det här är en Loirechenin blanc. För friskt och för svaga rieslingtoner för att vara riesling, för lite svartvinbärsblad för att vara sauvignon blanc. Massor av flinta, knallpulver och gröna äpplen. Allt paketerat i en knallhård syra.

Idag – lite mer avrundad syra. Hade det varit Rheingau hade rieslingdoften blommat ut till fullt nu, hade det varit Nahe hade vi simmat i röda firraribilar. Men den svala, härliga doften som ofta finns i riesling finns kvar och har ökat på. De gröna äpplena har ökat i styrka. En svag ton av litchifrukter finns dock där, men de gröna äpplena leder flera hästlängder.

Vad är det? Jag rådfrågar C. ”Det luktar champagne!” Skulle kunna vara en chardonnay, visst, alla gånger. En Chablis kanske? Fast det finns inte ett uns av fat – det här måste vara ståltank. Och jag är lite osäker på om det finns så värst många ståltankar i Chablis. Dags att komma till beslut. Jag säger:

Chenin blanc från Loire, och eftersom Huet varit på tapeten så varför inte? Ålder, 2010 eller 2009. Om det inte är det, well, då är mina pengar på en riesling från, säg Österrike. Är det inte heller det, en nyavärldenchardonnay från exempelvis Sydafrika. Paul Cluver kanske? Jag river av folien.

Vänta – glömde den viktigaste frågan – är det gott då? Skitgott! Det får bli mer av det här.




Ta-da!!! Det var Chenin blanc från Loire och Huet. Coolt. Det var skitgott. Tack David!!! Skickar upp en mystery bottle snart! Mer info se bl a här, här och här.


Nu, en låda Vouvray och en emaljtransplantation, tack!


Inlägg 99, dag 99

2 kommentarer:

Svenssonsmakaren sa...

Härligt så ska en slipsten dras ;), trots att vi snackat lite om denna va det riktigt bra gjort.

Roligt att du tyckte att det var gott, ska också kolla läget snart. Men jag misstänker att detta vinner på att sparas ett bra tag.

Väntar med spänning ;).

Red Scream sa...

Tack! :-)

Ja, det var riktigt smarrigt! Väldigt pigg syra - lite som att poppa en Bolly -09 eller så...

Prova gärna! Det här är något för källaren.

Det kommer! Kollade källaren i morse och jag har en kandidat... ;-)