måndag 18 februari 2013

1996 Bollinger La Grande Année och lite annat blandat smarrigt




Madre Mia Mon Creatore 1996 Bollinger La Grande Année ftw liksom! Shit vad god den var! Fullspäckad, grandios, komplex, mörker, mikroskopiska bubblor, en eftersmak som vägrar att ta slut. Allt inlindat i en hård syra som ger en orubblig ryggrad. Visst, den har ett långt liv kvar i flaskan men just nu, just ikväll levererar den totalt. Det är lördag, jag har några vänner och tillika vin- och smaknördar över för lite mat och knytis och bara för att det är dags öppnar vi med ett litet minichampagnetest som inleds med just 1996 Bollinger La Grande Année. Äsch att jag bara köpte två flaskor då det begav sig! En kvar. Men å andra sidan har jag en låda 2002:or att ta fram om sisådär sex-sju-tio år!

Därefter två stycken Bollinger NM. Den ena inköpt 2006, den andra för en vecka sedan. Lönar det sig att lagra din årgångslösa champagne? 







Visst! 2006 är mörkare, mer utvecklad, mer mognad, inte lika attackig. Mer avrundad, bättre helt enkelt! Sedan – en kavalkad av viner, ostar, bröd och italienska delikatesser (sign Gattimondo såklart!), inklusive en och annan surprise:












Som en del av er känner till, har blivit utsatta för eller kunnat misstänka vid det här laget så har jag en liten ådra för practical jokes. Hösten 2011 åkte jag Finlandsbåt till Åbo och i taxfreebutiken bland alla outtalbara whiskysorter och annat hittade jag en flaska 2009 Blue Nun Eiswein för 199 kr. Klart att jag måste köpa! Sedan har den legat i skafferiet i väntan på lämpligt tillfälle. Jag häller upp, blint såklart. Helt ok! Från köket hör jag hur vinet diskuteras för att sedan avstanna helt. Någon har sett att folien saknas längst upp och den blåa flaskan syns. ”Det är lite blått häruppe!” hör jag någon utropa, som att de plötsligt inser vad som är i glaset. Jag tänker på Agent Mike Casper som i ett West Wing-avsnitt leds genom Vita Huset till det ovala rummet för en oförberedd spontanbriefing med presidenten. Helt plötsligt inser han vart han är på väg och utbrister ”hey, this wall is curved!” Så, mina vänner, nästa gång ni ser lite blått uppe längs folien – be prepared!

För flera reflezione, klicka här!

Inga kommentarer: