lördag 2 februari 2013

Kycklingsoppa och Sassans Tårta







Lördag och jag har en liten lätt retning i halsen vilket gör att jag hoppar den traditionsenliga lördagsträningen. Men det strålande vädret stoppar inte mig från att ta en kort vandring på Djurgården. Ner till bron, förbi Biologiska museet, vända vid Grönan, strandpromenaden tillbaka mot bron igen. Två stopp: först ett photo-op vid Biologiska museet, som jag alltid tyckt varit aningens suspekt – jag har fått för mig att de har nordens största bakteriologiska samling därinne som huvudattraktion. Burkar med ludd i olika färger, typ. Förmodligen het fel. Sedan Spritmuseum, där jag tar en fika. Fingrar lite på produkterna och bläddrar lite i Matmolekyler – kokbok för nyfikna av Lisa Förare Winbladh och Malin Sandström.








Popcorntricket känns ju lite sisådär, fylla en balja med het olja och så slänga i ett popcorn! Skaffa termometer känns plötsligt mer lockande.

Väl hemma sedan sätter jag igång med maten. Återigen har jag visat Tore Wretmans Festmeny för C, fast den här gången bett om en efterrätt. Kvällens huvudrätt är spikad sedan gårdagen, det ska bli kycklingsoppa gjort på fredagens skrov. Messade lite under fredagskvällen med Niklas om hur du gör den bästa kycklingfonden och får till svar att det egentligen rör sig om bara vatten, kycklingskrov och några timmars sjudande. Lite salt och svartpeppar också. Jag rör ner två lökar för säkerhets skull. En underbar doft sprids i lägenheten under kvällen. Kycklingsoppa – så gott! Jag låter fonden stå i kylskåpet över natten.

Efterrätten ska bli Sassans Tårta – en sockerkaksbotten toppad med maräng och däremellan någonstans lite vaniljkräm. Borde inte vara så svårt!





Först sockerkakssmeten: smält smör, vispa äggulor och socker poröst. Rör ner allt annat och vispa till en jämn smet. Busenkelt.



Sedan marängtoppen. Vispa äggvitan med sockret och vaniljsockret. Inga problem. Bottna med sockerkakan, toppa med marängen. In i ugnen 30 minuter.



Under tiden gjorde jag vaniljkrämen, med den blev ganska misslyckad. Här undrar jag om Tore visste vad han gjorde, ärligt talat… Så den kom med på bild men inget jag kommer att göra om!





Och hur det smakade? Hur gott som helst! Sockerkakan blev ganska kompakt, men ändå oerhört saftig. Marängen, supergod. Tillsammans: magic! Säga vad du vill om 70-talsmänniskan men socker stod högt i kurs…

Kycklingsoppan gjorde jag ganska enkel. Eftersom jag ville bevara kycklingsmaken valde jag att bara röra ner lite strimlad purjolök, ärtor och kyckling i fonden. Blev mycket god!




Dag 11, inlägg 11

PS – fick låna James Ellroy idag. Ska bli kul att läsa, tack Franko!

PPS Jaha, två portioner ätna och vad göra med resten???




Inga kommentarer: