lördag 22 september 2012

Tidningsbonanza

Lördag morgon och jag är på väg till vin- och delikatessmässan Vin i Västerås, eller Vin i Väster ås, som so-so-stavningsfunktionen i Facebook föreslår att jag ändrar till. Eller är det för att jag installerat Google Krom? Är Google Chrome så sopigt, rent stavningsmässish? Verkar så! Hursomhelst, jag ska möta upp David vid Aros Congress Center i Väster ås när mässan öppnar vid elva, så mitt Väster åsäventyr inleds med en trevlig tågresa. Planen var väl egentligen att ta med Chimamanda Ngozi Adichies bok Purple Hibiscus som jag läser nu och som jag tycker är mycket bra, men eftersom jag ville ha något glättigt bokade jag in ett depåstopp i Pressbyrån på centralen för inköp av reselektyr. Tåget till Väster ås ska ta lite drygt en timme, så en tidning hinner du ju med. Frågan är bara, vilken kategori? Vin, mat, sport, foto, historia, vapen…? Jag stegar in.

En första riflessione  Holy Macaroni vad tidningar det finns! Och, av någon konstig anledning – det måste vara någon smart butiksplacering – hamnar jag alltid bland vapnen, knivarna och alla comandowannabes först.




Ett nummer av Knife Magazine, kanske? Black Watch Quarterly? Jag bläddrar lite i S.W.A.T, men nja, det är nog inte min tekopp. Kollar lite i jakttidningarna, som ung sköt jag en del skeet och det hade väl kanske varit lite trevligt att ta upp det igen. Vi får se.

Nja – jag hoppar vapengenren och vandrar vidare bort mot fotosektionen:



Här är jag helt lost – har ingen aning om tidningarna och vet inte var jag ska börja. British Journal of Photography lät lite småintressant och halvakademisk, så den bläddrade jag i lite. Verkade helt ok! Men jag känner mig inte riktigt helt hemma där bland fototidningarna så jag tog steget över till mat- och vinsektionen.



Vintidningar är det ganska skralt om och jag har inte lust att köpa vare sig den tjocka eller den som börjar på A eller den som börjar på D. Något franskt sticker upp, men då min franska är icke-existerande får det bli något annat. Jag kollar mattidningarna istället.



Har alltid gillat Jamie Oliver så den här fingrade jag ett tag på.



Pölsesnak - verkar som att korvintresset även nått Danmark, hahaha! Det är bra. Kanske ska börja läsa Gastro?

Nja, det bidde ingen vin- eller mattidning. Sneddar över till resetidningarna:



Superfarligt – jag går bort på en gång!

Helt plötsligt och synnerligen oförklarligt står jag bland motortidningarna. Octane, låter spännnade! Men först lite specialtidningar om de riktigt stora maskinerna:





Sedan några av de centrala tidskrifterna:




Som många av er känner till hade jag själv en liten BMW under ett antal år, en liten M3 E36. Det var nog ett av mina bästa köp någonsin. Så ibland står man där med en BMW-tidning i sin hand och funderar om det inte är dags igen…

Naturligtvis står jag länge bland historietidskrifterna. Hittade dock inte Militärhistoria...? 




Och då slås du lätt av frågan, hur säljer man en historietidning idag? Och svaret verkar vara, genom att vara så ghastly som möjligt!







Nej, det blir ingen sådan idag. En sporttidning kanske?




Kom i form – svar ja! Rätt musik ökar farten! Bra appar tar dig längre!

Fingrar lite på korsordstidningarna. Kalla mig gammeldags men jag gillar faktiskt korsord!



En sådan här då?




Ja, gärna, men det känns som att de är mer inne på att skriva rätt snarare än bra. Ska ge dem en chans, tror jag. Köpte ett nummer tidigare av Skriva men det klickade inte riktigt. Få mer besökare genom google? Varför måste det handla om statistik och läsare? Det är väl din lust att skriva och din lust att berätta som ska stå i centrum! Tänk att du endast har en läsare – du själv. Skriv om det du gillar, strunta i det där med besöksstatistik och topplistor!



Filter, som jag köpt några gånger men knappt läst. Ayahuasca, verkar farligt. Men en notis längst upp till höger fångar mitt intresse. Jan Bondesson – Wales största kuf? Kom att tänka på Neil i Helsingborg, vi lärde känna varandra under de sista studieåren i Lund när vi läste företagsekonomi. Långt efteråt kom det fram att vi hade exakt samma uppfattning om varandra då vi satt där i klassrummet, första lektionen i företagsekonomi: Varför hamnar jag ALLTID vid sådana där kufar!?!?! Så jan Bondesson – stå på dig. Kufar är också människor!

Och på tal om kufar såg jag den här tidningen om wellness:



Kom att tänka på när jag jobbade på redovisningsbyrån vid Oh, That Plane så hade vi en kund som jobbade med just wellness. Eller, han hade precis startat och skulle registrera sitt aktiebolag. Om du ska registrera ett aktiebolag så brukar det inte gå att ta generella ord som företagsnamn, oftast behöver du lägga till platsen där du bor eller där du verkar. Din Cykelreparatör i Ljusdal AB, Tårtor i Malung AB, Lilla Bokföringsbyrån på Söder, etc. Hans företag skulle därmed kunnat heta Wellness i Stockholm AB. Problemet var dock att han bodde nere i Trosa... Ja, ni fattar vilket namn han registrerade. True story!

Jaha, vad bidde det nu till slut? Ingenting, dessvärre.

Jag kunde inte bestämma mig så det fick bli tågtidningen Kupé. Intervju med Skavlan. Reportage om fjällvandring. Helt ok!




6 kommentarer:

Per and Britt, BKWine sa...

Vem behöver tidningar när man kan spendera en timme skrivandes ett blogginlägg?

Undrar om Wellness är samma sak som hälsa? Fast det hade ju inte blivit något bätre företagsnamn av det förstås...

-P

PS: ”Tidningen som börjar på D”?

Red Scream sa...

Hehe, funderade faktiskt på att ta med mig datorn och använda tiden till det! Men kamera, blixt, anteckningsbok, dator, sladdar, it just keeps adding up! So I had to dispense with that.

Decanter borde jag egentligen ha köpt, men jag var nog inte riktigt upplagd helt enkelt! Jag passerad ju centralen nästan varje dag under min resa till H så kanske imorgon?

Wellness torde betyda välbefinnande, skulle jag tro. Om du sa till någon, "let's talk about your wellness" skulle personen förmodligen tolka det som att det rörde sig om allmäntillståndet. Jag får kolla! Men det hade inge gjort så mycket för företagsnamnet! :-)

Ha det! /Ulf

Anonym sa...

Ja, visst är det fantastiskt hur mycket tidningar det finns - och jag får en must-have-känsla för väldigt många.
Den senaste i tidningskorgen är Wellness. Men... stooor, megastor, superbesvikelse. Bara reklam. Antingen direkt eller förklädd i redaktionell text. Galet illa skrivet dessutom. Ingen substans någonstans. Nä, denna får hamna på gästtoaletten. Där ställer jag nämligen alla icke-läsvärda-tidningar-med-tjusiga-omslag. Ställde den tätt intill "Miss World"... Har du läst Holkneckts magasin. Snyggt. Men fy fan så 'tomt' trots en jädra massa bokstäver.
Kram
Sara

Red Scream sa...

Hallo Sara! Ja, det är lätt att bli besviken i tidningsdjungeln! Själv letar jag efter något bra magasin men har inte hittat något... får leta vidare...

Per and Britt, BKWine sa...

Läs Economist. Oslagbart.

-P

Red Scream sa...

Tack Per, will do! :-)