söndag 12 april 2009

2005 Rauenthaler Baiken Riesling Auslese




På Cut Thursday blir det besök på bolaget. Jag behöver bunkra upp inför Påsken, intalar jag mig – det nyaste på svepskälsmarknaden. Så efter lunch med H på Kräm med traditionell efterföljande doppio/cappo på Sosta bär det iväg till Regeringsgatan.

Jag strosar runt, fingrar på lite flaskor och väntar på att inspirationen ska komma. Rött? Vitt? Något till lammet? Känner inte riktigt för något, funderar på att gå ut. Men så ser jag: 2005 Rauenthaler Baiken Riesling Auslese från den anrika producenten Freiherr Langwerth von Simmern. För mer än ett år sedan köpte jag det torra vinet från samma producent, 2005 Hattenheimer Mannberg Riesling Erstes Gewächs. Det var mycket trevligt, så ända sedan dess har jag spanat in auslesen på halvflaska i hyllan bredvid.

Frågan är bara, vad har man till? Det är lite för sött för att passa till mat och lite för torrt för att passa till dessert. Så svaret är väl egentligen: till gott sällskap eller en god bok. Men det kan man ju leva med, eller hur? Så jag plockar ner ett par flaskor i korgen, att det är rea på dem gör ju inte saken sämre!

En Madelainekaka poppar upp. Hade inte Livets Goda någon artikel någon gång om kombinationen vin med musik? Jo men så var det! Jag tror att Anders Larsson skrev något om Breuer och Glenn Goulds tolkning av Goldbergvariationerna.

Hursomhelst, hemma kollar jag Winespectator: “A reductive style, with some carbonic gas lending firmness, as does the moderate structure. Candied lemon, lime and mineral notes are present from start to finish. Very concentrated. Needs time to settle down. Best from 2009 through 2022. 82 cases made. –BS” Det är således inte helt omöjligt att vinet inte är drickbart nu. Men vi provar. C och uppslutningen på Snabba Cash får bli vinets följeslagare.

En första sniff – en gul frukt! Ingen direkt diesel, men vi får en söt, honungsfruktaktigdoft i näsan. Gott! Vi smakar. Sött och mycket fylligt. En mörk smak uppenbarar sig. Helt ok. Fast ändå inte riktigt perfekt. Lite väl mycket burkfruktcocktail, är väl det totala intrycket. Gott vin men det behöver nog ligga till sig lite.

Dagen efter tar jag ett glas. Burkfrukten har försvunnit och ersatts av en mjuk, härlig exotisk söt frukt. Lite grapefrukt tittar fram också, trevligt!

Så ja, det är ett gott vin men de 93 poängen kan jag inte uppskatta i dagsläget…

Inga kommentarer: