tisdag 27 oktober 2009

Assorted Taylors & Jones



I fredags var jag på Taylors & Jones, vår favoritkorveria, och gjorde några blandade inköp.

Först en bit lammstek – nederdelen, eller rump som det heter på engelska. Vi kryddade med rosmarin och färsk, hackad ingefära. Lite oortodoxt kanske, men det blev väldigt fräscht. Eftersom vi var vrålhungriga blev det 150 grader i varmluftsugnen till 63 grader innetemperatur.

Sedan blir det som vanligt ett gäng korvar. Turen har nu kommit till Lincolnshire Pork och Cumberland Pork. Både lincolnshirekorven och cumberlandkorven är kryddade med salvia, men cumberlandkorven har ett extra tillskott av muskot. Vi ungsteker korvarna i 200 grader varmluftsugn tillsammans med lite rotfrukter. Korvarna kördes till 85 grader innetemperatur, lite mycket kanske men någon eventuell torrhet märktes inte på andra sidan ugnsluckan. Rotfrukterna behövde dock lite mer tid, så vi fick ta ut korvarna efter en stund och stoppa tillbaka dem på slutet.

Mandelpotatis i ugn kan rekommenderas! Egentligen är det ju en mospotatis, men funkar bra i ugn. C föredrar lincolnshirekorven och jag gillade cumberlandkorven. De var riktigt supersmarriga! Muskoten gjorde susen. Annars kan vi varmt rekommendera duck and orange och regency. Samt alla lammkorvar...

Sedan fick jag i söndags en stek- och svamppaj, också från Taylors & Jones, av kära vänner P & T. Vi värmde i ugnen och fullkomligen slukade pajen… Supersmarrig! Innehållet bestod av kött och blandade svampar, företrädesvis trattisar. Allt kokat till kalopskonsistens men flera gånger mer aptitligt. Kan varmt rekommenderas! Nästa gång får det bli stek- och njurpaj…

Sist ut en lagrad cheddar. Mycket, mycket god. Tack P & T för pajen!
.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tror jag ska köpa mer lincolnshirekorven och cumberlandkorv när jag går ut nästa gång :-) Jättegott!

Anonym sa...

Ha ha, det var jag som skrev.
/C

Ingrid E-M sa...

Härligt med bra recepttips! Jag har just kommit hem från mitt första besök på T&J och skall nu steka Welsh dragon och Mexican chilli beef. Spännande värre. Köpte också vintage cheddar. Sista biten.Ha!

Red Scream sa...

C: gärna det! :-)

IEM: Hoppas ni blir nöjda! :-) Vi har nog några cheddarmolekyler kvar i kylskåpet, ska se om jag kan rota fram dem, hehe...