torsdag 25 februari 2010

En Spotifylista

Mymlan, the real, uppmanar oss till att blogga om musik. Eller snarare, vår relation till musik. Det hela ska utmynna i en Spotifylista som ska fylla vissa kriterier.

Låt mig återkomma om min relation till musik, det visade sig att det var mer komplicerat än jag först antog!

Hursomhelst Mymlan, här är min Spotifylista: Länk

http://open.spotify.com/user/ulbe3289/playlist/1cZPS6xt4ii20mjD7X8dEs

Temat är ”det visste jag inte” och tanken är att visa på lite annorlunda klassiskt. Alltså, när jag säger annorlunda klassiskt är det viktigt att vi har vår begreppsbild klar: om Beethovens nia och Nessun Dorma och Toccata and Fugue in D minor är Ströget, så är det här Kultorvet. Vi har alltså inte rört oss så där jättelångt från mainstream classics.

Having said that, så är min förhoppning att det ändå ska ge lite nya insikter. Allt är Bach. Vi inleder med Glenn Gould, sedan blir det lite juloratoriet, sedan Julia Fischer och Hilary Hahn. Därefter den femte Brandenburgskonserten och avslutningsvis lite juloratoriet igen. Ca 46 minuter inalles.

Mymlan, mitt enda motprestationskrav nu när jag gjort min lista är att du hittar 46 sammanhängande minuter någonstans och lyssnar igenom musiken. Hoppas du ska finna den trevlig!

OBS, en disclaimer! Nej, jag försöker inte vara klassens nörd som ska vara annorlunda mot alla andra och lyssna på klassiskt... Inte heller är det ett stå-på-barrikadernainlägg om att fler-borde-lyssna-på-klassiskt-så-blir-världen-en-bättre-plats-att-leva-på. Jag älskar ju country, goddammit! Jag vill bara säga att jag gillar det här.

Inga kommentarer: