lördag 20 februari 2010

Claremont Reserve Cabernet Sauvignon 2006



Fredag och jag har suktat efter fredag hela veckan. Inte så att jag lider på veckodagarna, och även om jag jobbat i underjorden förut kan mitt nuvarande jobb inte klassas som någon saltgruva direkt. Men jag har längtat efter själva fredagskänslan – att känna att nu är det helg och det är en låååång helg framför och just känslan av fredag och du kan dricka gott rött vin och äta god ost och göra en mastodontladdning bandspaghetti och gräddig köttfärssås och äta för mycket och kolla någon lååång bra film och somna i soffan.

Dessutom kan du ge utlopp för den numera största önskan – att vara uppe länge. Så väl innanför dörren ropar jag till C att ”ikväll ska jag vara uppe jättesent!”

Det gick sådär. Hursomhelst, vårt kontor har nyligen flyttat från DCs finansdistrikt till Oh, that plane. De föregående veckorna har jag ägnat åt att hitta något trevligt lunchställe, något som finansdistriktet saknar. Ok, det finns det synnerliga bratsiga Café Créme – de är bra. Och Shinjuku – magiska california roll och läcker sashimi! Men sedan är det hyfsat tomt, så det har blivit mycket sallad och rapp. Men jag återkommer med en rapport om lunchställen kring Odenplan, prognosen hittills är mycket lovande!

I termer av viner däremot har det visat sig vara ett nedköp – finansdistriktet kunde allt annat lika skryta med Regeringsgatan. Numera får det bli det lilla Systembolaget nere på Odengatan, och, well, av utbudet att döma verkar vasastansbona inte vara några vindrickare precis. Här verkar det mest vara whisky som gäller.

Hursomhelst, jag stövlar in vid halv sextiden och ser mig omkring efter något rött, kraftigt, pulserande som kan tillfredsställa mina behov. Utbudet visar sig vara klent. Vasastansbona verkar gilla amarone, så det finns det gott om. Men jag är inte riktigt sugen på det, så till slut hugger jag Claremont Reserve Cabernet Sauvignon 2006 från Coonawarra i Australien. Coonawarra ligger ungefär mitt mellan Melbourne och Adelaide.

Mina erfarenheter av australiensiskt vin är ganska få – när det gäller nya världen sauvignon blanc eller pinot noir brukar det mest bli Kalifornien eller Nya Zeeland. Jag vet att det görs mycket gott rött i Australien, men tyvärr har det varit enklare att hugga kaliforniskt rött än australiensiskt rött. Så jag har inga förväntningar på vinet alls (förutom att det ska vara rött, kraftigt och pulserande).

Claremont Reserve Cabernet Sauvignon 2006 består av 85 % cab och resten merlot. Färgen är mörkt röd, så min första förväntning infrias direkt! Ur glaset får vi mörka bär, gott om cassis. Underbara körsbär! Lite plommon tittar fram också. Vi smakar. Gott vin, fylligt, fullt moget. Inga direkta tanniner. Ett helt ok vin, mycket fruktdrivet och – i brist på bättre ord – lite snällt. Gott till lite köttfärssås och några avsnitt av Vita Huset. Som sagt, helt ok men jag saknar bettet. Skulle vara kul att prova mot någon annan nya världen-cab, det kommer!

PS Svaren till diquizen kommer – alla har inte svarat ännu. Dåligt! ;-) DS

PPS Jo, jag har faktiskt jobbat i underjorden – det var i början/mitten av 00-talet. Låt mig posta ett inlägg om det senare! DS

2 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Fredagsvinet är verkligen det BÄSTA vinet!
Tycker fröken Dill

Red Scream sa...

Hahaha! Helt klart det godaste!