torsdag 18 februari 2010

Kärleken till de materiella tingen: en rapport från Antikmässan 2010








SMS-konversation med Mor i helgen:

Mor: Det är Antikmässan i helgen, vi har en biljett över
Jag: Är det dags igen?
Mor: Ses i entrén kvart i?
Jag: You can always count on me


SMS-konversation med Mor dagen innan:

Mor: Vet inte om jag kan komma, är jättesjuk
Jag: Så tråkigt


SMS-konversation med Mor några timmar innan mässan

Mor: Jag kommer
Jag: Är inte du jättesjuk?
Mor: Jag har tömt huset på Alvedon
Jag: Som en fluga till en sockerbit, alltså?

Japp, så står man där på Antikmässan igen! Faktum är det är ganska trevligt. Har man dessutom som jag ett inte obetydligt glas-, konst- och designintresse kan det bli ganska kul. Att de sedan bjuder på lite ”wa-wa” gör ju inte saken sämre!

Jag vandrar runt bland montrarna och fingrar på alla gamla saker. Det finns gott om glas och gamla möbler och allsköns gamla fina ting. Många fina silverföremål. Men plötsligt inser jag faktum: Det finns inga gamla vapen på mässan! Äsch, det är ok. I och för sig hade det varit trevligt att fingra på några gamla blankvapen och pistoler, men kommer andra mässor för det…



Den här var ju jättefin! En vinkyl från mitten av 1800-talet!

...och när vi ändå är inne på Champagne: visparna är ingen myt, de har faktiskt funnits:



Det finns i alla fall gott om glas.



Som jag berättat om tidigare vore det trevligt om Reijmyre och Richard Juhlin kunde ge sig på remmarglasen, men jag inser väl att det blott en dröm är. Hursomhelst finns det gott om remmare på mässan, men de är lite för gotiska och lite för klumpiga för min smak. Förutom dessa – jättesöta små miniremmare för din mest koncentrerade Trockenbeerenauslese?




Annan intressant utrustning:



Assorted screws.



Svindyrt danskt designbord



Något för H? ;-)



Smurfar - kommer starkt!



Nu syns det inte så bra, men jag hittade en jättefin karta över stan från 1830-talet, utgiven i England av The Society for the Diffusion of Useful Knowledge...



Cowboots for cowboys?


Sammantaget: Många vackra saker, fast jag hade gärna sett mer designsaker från 1900-talet. Och mer blankvapen! Men men. Tack Mor för att jag fick följa med!

4 kommentarer:

Svenssonsmakaren sa...

Låter som en härligt tillställning. Överlag tycker jag att det är för lite blankvapen i vår vardag :)

Red Scream sa...

Hihi! Det var mycket trevligt.

Inga kommentarer! ;-)

Ingrid EM sa...

Antikmässan är underbar även om jag brukar reta mig på att det finns alltför många saker som är yngre än jag själv. Det här året tvingas jag dock vara hemma pga stränga vädergudar och litet vacklande hälsa. Så jag är glad för bilderna. :)

Red Scream sa...

Ingrid! Klart en sak man kan reta sig på... ;-) Hoppas du mår bättre idag!