måndag 31 augusti 2009

Tokäckligt 2




Lita alltid på dina instinkter. Detta, tillsammans med lita alltid på dina första intryck, borde räcka ganska långt för att undvika fällor, pinsamheter och diverse obehag. Men du är ju en smaknörd! Detta leder ofta till att nyfikenheten blir för stor och tar över, vilket ibland är bra, ibland… sopigt.

I augusti 2008 var jag i Köpenhamn och flanerade planlöst runt. Efter blandade svängar kom jag till Magasin du Nord och vinavdelningen. Utbudet var helt ok, jag har aldrig varit på Erik Sörensen och de andra, så jag utgick kallt från att det var lite turistfällish. Därför hoppade jag vinet och bad personalen plocka ut ett gäng danska ölflaskor, ”ge mig det bästa som Danmarks stolta ölindustri förmår!”


Resultatet var häpnadsväckande. Så gott och så läskande! T o m Carlsbergs prestigeöl var smakfull och spännande. Från vänster (de som jag kom ihåg att fota): Bröckhouse Esrum Kloster, Skands Porter, Nörrebro Stuykman wit, Jacobsen Extra. Portern har jag faktiskt kvar, ska ta den nu i höst. Bland ölflaskorna fanns en flaska Herslev Bryghus, som jag minns som en frisk och mycket god lager. Därför blev jag glad då jag hittade Herslevs Bryghus Midsommer Bryg på bolaget! Kul, nu ska det provas.

Men så var det med varningsklockorna. Första varningsklockan: Det gick en tid mellan det att jag såg dem på hyllorna och att jag faktiskt köpte en. Om de hade varit goda hade de varit slut vid det här laget. Andra varningsklockan: Bland ingredienserna, björksav och björkved (!).

Hm, tokäckligt fick plötsligt en ny dimension. Och som vanligt: Lita alltid på dina instinkter!
.

Inga kommentarer: