söndag 27 september 2009

100!


Det är verkligen jätteroligt att blogga! Igår passerades så även en liten milstolpe, hundra inlägg. Kanske inte så imponerande, men för mig var det stort. Låt mig därför citera Neils favoritastronaut, Pete Conrad:

Whoopi! That might have been a small step for Neil, but it was a big one for me!

Jag säger bara: Neil for Lance.

Hursomhelst, att komma till dessa hundra inlägg har varit en intressant och mycket rolig resa. Att försöka formulera och skriva ner intryck har lärt mig massor om vin. Just detta, att tvingas skriva ner och tvingas förmedla vad vinet säger till oss tror jag leder till att vår analysförmåga förbättras.

När jag startade min blogg var en av tankarna just detta – att bli bättre på att analysera och beskriva vin. I det avseendet tycker jag att det finns långt mer att göra, jag har gått från att känna en sammansatt men dunkel palett och uttrycka den som ”gott,” till att känna paletten och uttrycka den som ”underbara björnbär, integrerade tanniner.” Men som sagt – resan har bara börjat och det finns mycket, mycket kvar.

Vi firar det 100:e inlägget med att korka upp 2002 Volnay Les Chevrets Premier Cru från Jean Boillot & Fils. Dels är vi ganska sugna på rött, dels tycker vi att det passar ganska bra med att fira med rött med tanke på bloggens namn… Det första vininlägget handlade om riesling, det hundrade får handla om rött. Vi korkar upp. Vinet har en ljus, rödaktig färg som drar åt tegelrött. Direkt ur flaskan vår vi en härlig doft av lakrits. Sedan är det mest plommon och bär. Mycket smakfullt. Texturen är helt underbar, vinet är sammetslent men med en markant ryggrad i form av syror. Blyga tanniner. Ett jättegott vin!
.

1 kommentar:

Anonym sa...

Grattis! Vi som känner dig vet vilken mästare du är på att beskriva dina upplevelser och intryck.

/Neil Armstrong