lördag 26 september 2009

Tokäckligt 3



Så står vi då inne på Blueberry Lifestyle och försöker hitta det som Krogkommissionen ansåg vara det äckligaste de någonsin ätit. Snabbt ser vi några bollar och stänger som verkar utgöra basen i det påstått äckligaste av det äckliga. Vi läser:

Blueberry Antioxidantboll: Krossade nötter, torkad frukt, jordnötter, massor av blåbär & cashewnöt


Strawberry Stick: Goji, jordgubbar, kokos, cashew, mandel, aprikoser, agave, solrosfrön, hampafrön, quinoapuffar


Green Detox: Krossade nötter, torkad frukt, spirulina, lime och pistagenöt


Chokladpralin: Choklad med omega 3

Stämningen i caféet/butiken är avstämd. Det sitter några par i fönstret, före oss i kön står en kille med en liten son. Det blir vår tur och jag köper en av varje att ta med. Efter att jag betalat kan jag inte längre hålla mig, så jag lutar mig mot kassan och de två 16-17-åriga tjejerna som står bakom. Med lite bekymrad min frågar jag sakta,

”Jag måste bara fråga, har ni läst det som stod i DN?”
”Ja, det har vi, det är verkligen fruktansvärt…”
”Ja, verkligen. Vad tycker ni om artikeln”
”Vi kan ju inte göra så mycket, bara vara trevliga och ge god service”

Hm – nja, det var nog fel personer jag pratade med. Men de var genuint upprörda över artikeln och verkade totalt oförstående. De erbjuder ett smakprov på smoothie, den var supersmarrig. Vi åker vidare till T där Cs pappa bor. Väl där får vi tacos, så gott! Till fikat tar vi fram våra små mumsbitar. Vi delar i mindre delar och serverar runt.

Nja, särskilt gott är det inte. Blueberrybollen smakar mest nötter, Detoxbollen smakar rårörda kvistar och alger. Strawberry Stick smakar bara underligt. Chokladen får betyget noll, d v s varken äckligt eller gott. Fast det som jag har mest problem med är konsistensen – något som jag normalt sett aldrig har problem med. De är ganska klibbiga och – vad som är det totalhemska – de växer i munnen. Fy vad äckligt! Du tar en bit, knaprar på den, märker att den bara blir större och större, fy vad läskigt!

De samlade intrycken runt bordet är samstämmiga. Äckligt! Cs syster M påpekar att det finns så mycket gott därute som är ekologiskt, rättvisemärkt och klimatsmart och som fortfarande är jättegott. Men det här, det får betyget tokäckligt! Vi pratar om artikeln i DN, vi konstaterar att de kanske inte hade så fel efter allt. Fast att gå så långt som att säga att det var det äckligaste vi någonsin ätit, så långt skulle jag nog inte gå. Men då har jag å andra sida bott både i Afrika och England…


.

2 kommentarer:

mumsfillibaba sa...

Smaskens!! Gjorde liknande till fredagsfika för ett tag sedan. Mixade torkade fikon med cashewnötter, kakao mm. Rullade och såg ut som Chokladbollar. Gissa om mina kollegor blev förvånade. Har fått höra det många gånger!!!!:)

Red Scream sa...

Precis! Om du gör det rätt så är det riktigt, riktigt supersmarrigt. Som "Runekakor" fast betydligt godare... :-)