måndag 28 september 2009

Skrivarexistentialism del 2: Grottmålningarna

Jag tror att många personer som vill börja blogga också funderar över just detta, vad ska bloggen handla om? Vad ska jag skriva om? Jag funderade också över detta, det finns ju så mycket att berätta om: mat, vin, mode, design, datorer, bilar, fotboll, resor, upplevelser…

Fast någonstans bakom detta – vad vi vill blogga om och frågan om varför just du vill blogga – ligger en av mänsklighetens stora olösta frågor. Varför har människan en sådan inneboende lust att behöva uttrycka sig? Varför vill vi måla, skriva berättelser, konstruera skulpturer, bli skådespelare? Det finns säkert psykologiska teorier om varför det är på det sättet, men jag är ingen psykolog så jag kan inget, men vad det är i människans psyke som gör att hon måste uttrycka sig? Konst, litteratur, skådespeleri, måleri. Varför är människan så komplex att hon måste ha dessa egenskaper? Räcker det inte med att vi jobbar, tjänar pengar, umgås med varandra, äter, lever, älskar och dör? Varför måste vi blogga också?

På samma sätt kan vi även fråga oss, varför är vi så intresserade av att titta på konst och läsa litteratur? Varför betalar vi astronomiska summor för konst? Priset på en tavla, en kanelbulle, en bil, eller en aktie bestäms i slutändan av utbud och efterfrågan. Varför finns det då så stor efterfrågan på viss konst?

Det finns ju en hel del grottmålningar som har överlevt till våra dagar. Många forskare har försökt tyda dessa grottmålningar, att det ska röra sig om djur som de ville fånga etc. Personligen tror jag inte ett dugg på det. Vi kan lika gärna ställa frågan till dagens konstnärer. Vad var det som fick Anna Odell att spela psyksjuk? Varför kunde hon inte istället pluggat mekanik vid KTH? Varför drabbades hon av en så stor drivkraft av att uttrycka sig som gjorde att hon valde en konstnärlig bana? Grottmänniskorna hade precis som vi en inneboende kraft och vilja att uttrycka sig. Någon kom väl på att man kunde rita med de förkolnade vedbitarna från elden. Helt plötsligt insåg de att de kunde rita och som små barn fyllde de genast grottväggarna med abstrakt konst. Därifrån var steget att rita av djur inte så långt.

Som sagt, jag är ingen psykolog men just dessa frågor tycker jag är intressanta. Vad är det som får dig att sätta dig framför datorn och skriva inlägg efter inlägg efter inlägg? Människan idag är precis samma människa som gick på jorden för 50 000 år sedan. Genetiskt är vi fortfarande på savannen. Våra kroppar och sinnen är anpassade för ett liv bland myror och lejon, bland torka och överflöd, för gruppgemenskap och individuell tävlan.

Jag tror inte att mina drivkrafter att skriva skiljer sig så mycket från andras. Jag har en stark lust att utforska mig själv, att utveckla mitt skrivande, att förmedla mina erfarenheter, att nå ut, att få uppmärksamhet och beröm. Inget ovanligt och inget konstigt.

Vår fråga till nästa gång på skrivarkursen med Barbara Voors är just detta, vad vill du berätta om? Men vet du varför?

.

Inga kommentarer: