onsdag 9 september 2009

Omedelbara kopplingssvårigheter 2: Hur du kokar musslor. Eller inte.

Musselpasta, just det... Kom att tänka på första gången jag skulle koka egenhändigt fiskade musslor. Det gick mindre bra. Så, för alla som ännu inte gjort detta och slår upp hur man gör i någon kokbok, well, det här är till er!

En sommar för typ hundra år sedan var jag ute och snorklade vid Tjuvkil. Då botten var täckt med stora blåmusslor fick jag en plötslig lust för att plocka och koka själv, något som jag då ännu inte gjort. Sagt och gjort. Jag plockade upp en rejäl mängd, 4-5 liter eller så. Väl hemma igen kollade jag i någon kokbok hur man skulle göra. Receptet var enkelt: ”skrubba musslorna, kasta dem som öppnat sig. Fräs några schalottenlökar i olja och häll på 1-2 dl vin. Koka musslorna i vinet tills de öppnar sig.” Just den sista meningen satte jag stor vikt vid. Koka tills de öppnar sig…

Sagt och gjort. Jag skrubbade, fräste lök och kokade upp vinet. Ner med musslorna och på med locket. Spänn väntan vid spisen.

Efter några minuter öppnade jag locket och en mussla hade öppnat sig. Ok, på med locket igen. Fem minuter senare var det fortfarande bara en som hade öppnat sig. Skumish! Men den kanske var dålig? Jag kastade den. På med locket igen. Kollade tio minuter senare. Ingen hade öppnat sig. Hm! Müsko! Men de skulle ju koka tills de öppnade sig…

Därför kokade jag allt i drygt fyra timmar. Vinet kokade ju in, så emellanåt var jag ju tvungen att fylla på mer vin. Jag hade ju aldrig kokat musslor förut, så jag visste ju inte! Men efter fyra timmars kokning insåg jag att det måste vara något skumt med mina egenhändigt plockade musslor så jag slängde allt.

Så ett tillägg till alla kokböcker som har recept på musslor: de ska max koka tio minuter. Har de inte öppnat sig då, släng.

.

Inga kommentarer: