onsdag 9 september 2009

Rödgrön röra 2: Musselpasta

Tisdagseftermiddagen präglades som vanligt av middagsångest. Det får bli en till synes outtröttlig klassiker: musslor i världens godaste tomatbaserade pastasås (faktiskt). Jag stannar till på Cajsa Warg på vägen hem och köper på mig lite gott. Bl a den här pastan, från Martelli. Supergod!


Du behöver:

4-5 vitlöksklyftor
1-5 krm cayennepeppar
1 burk hela tomater
1 burk musslor
1 kruka persilja
4-5 msk olivolja
1-2 krm salt

Skala och skiva vitlöksklyftorna. Fräs upp vitlök och cayennepeppar som hastigast, löken får inte ta färg. Rör ner tomater och spadet från musselburken, Koka ihop, ca 10-15 minuter. Hacka persiljan och rör ner. Salta! Rör ner musslor och blanda med nykokt pasta.

Några kommentarer: Jag brukar alltid använda hela tomater, krossade känns så… studentikost. Sedan har jag den intressanta von Obeninställningen att krossade tomater inte nödvändigtvis behöver vara hela innan de krossas, nicht? De ska ju ändå krossas? Eller tänker jag fel här? Sedan, att min sofistikerade smak inte sträcker sig till egenkokta musslor och färsk chilifrukt, well här lever jag förnekelse!

Däremot anser jag att burktomater behövs – det är sällan jag hittar färska plommontomater som har så mycket smak och färg att de funkar att göra sås på.


Ingredienser


Sås


Med musslor och räkor (som vi hittade i frysen)


Vålla! Vi sköljer ner med Nils Oscar Pils och Nils Oscar God Lager. C föredrar pilsnern och jag lagern. Mycket gott!




Efterrätt, Renée Voltaires lakritssnurror. Passa väldigt bra till lager!
.

Inga kommentarer: