söndag 13 september 2009

Hur du öppnar ett granatäpple på ett värdigt sätt utan att fläcka ner vare sig dig själv eller din omgivning



Jag funderade länge på vad som dolde sig bakom skalet på dessa lustiga frukter. Till slut fattade jag mod en dag och köpte en. Frågade lite moppemuschish i affären hur man åt dem, ”hur skalar man ett granatäpple?” De instruerade i övertygande ton att det var enkelt. ”Dela på hälften och ät med sked.” Någon timme senare framgick det dock med klar tydlighet att de aldrig hade ätit något granatäpple.

Först gjorde jag som de sa: jag delade på hälften och plöjde ner en tesked. Upp kom en fullkomlig kaskad av lila saft! Det var som om jag hade träffat på en mindre sprängladdning, POFF sa det bara! Jag hade lila saft på hela t-shirten, i ansiktet, på gardinen och i ögonen. Intressant frukt liksom! Provade igen, denna gång lite mer försiktigt. POFF igen! Denna gång fick jag bara saft på nedre delen av t-shirten, ett klart framsteg i och för sig. Det slutade med att jag fick hålla handen över granatäpplehalvan. Det jag till slut fick upp var dock gott, så jag beslutade mig för att köpa mer.

Några dagar senare gjorde jag ett nytt försök. Denna gång klädde jag av mig nästan helt och gjorde en noggrannare dissektion i bara kallingarna. Det visade sig att under det läderartade och inte särskilt välsmakande skalet bestod frukten av små kärnor. Aha! Det gick upp ett Liljeholmens: det var dessa du åt! Det visade sig att dessa små kärnor var lättbortpillbara, så efter att ha bänt upp frukten var det enkelt att få ut de små underbara kärnorna.

Frågan kvarstod dock – hur kommer du dit? Hittills såg framgångsreceptet ut såhär: Av med alla kläder – klä in köket i plast – dela på hälften – pilla ut kärnorna – gör rent köket – duscha – på med kläderna igen. Kändes lite omständish!

Efter lite sökningar hittad jag information på wikipedia och youtube: Här, här, här och här.

Fast de känns också lite omständiga. Ungefär som rådet att hacka lök med cyklop. Be a man! Take the pain! Så småningom utvecklades den teknik som jag använder än idag: krysstekniken, kan vi kalla den. Så, krysstekniken, enjoy!

Ställ granatäpplet på högkant. Börja med att skära ett kryss på ovansidan. Snittet ska vara någon millimeter djupt, så att du kommer igenom skalet. Snittet ska börja någonstans på halva äpplet och gå över kronan till andra sidan. Längst upp är skalet extra tjockt, så kontrollera att du faktiskt kommer ner till kärnorna.


Nästa steg är att bända upp frukten. Ta försiktigt tag i snittet, sätt tummarna på respektive kant och bänd försiktigt upp. Nu ska du få två eller tre delar av granatäpplet. Därefter är det enkelt att pilla ut alla kärnorna!


Så, glöm allt som innebär vattenbad, bankningar och delningar. Ett kryss, bänd upp och du är hemma! Se youtube



Granatäpplet har fått sitt namn av det latinska granatus, som betyder kärna. Granaten, d v s handgranaten, har i sin tur fått sitt namn efter granatäpplet (sägs det).

8 kommentarer:

Anonym sa...

Och det enklaste sättet att få ut kärnorna ur skalet är att banka på baksidan av skalet med en sked, när du håller frukten över skålen.

/Inger

Anonym sa...

dela på mitten, vänd upp och ner över en skål, ta en stor träslev och banka så skaq du se att det lossnar och inte några stänk

Red Scream sa...

Inger!

Det har jag gjort, men det var ju ett tag sedan, men lovar att göra ett nytt försök! :-)

Anonym sa...

Det där granatäpplet du har köpt är inte ens moget. Kan inte varit så sött och gott som dom skall smaka, kan tänka mig att detta äpple var syrligt och torrt

Red Scream sa...

Helt riktigt att det inte var moget, det var lite syrligt faktiskt. Lite konstigt med tanke på att det var lite skrumpet - men jag börjar misstänka att de inte mognar efter skörd. Någon som vet? Fast torrt var det inte...

Markatta sa...

Låter fortfarande krångligt. Varför inte göra som på http://sv.wikipedia.org/wiki/Granat%C3%A4pple?

Man rullar den mot bordet och då släpper kärnorna från kanten (vilket hörs) och sedan delar man den i två delar. Håller en av delarna ovanför ett fat/skål och slår med en trä sked, kommer inte allt ut av lite snabbt bankande pressar man lite på skalet och slår igen... Voila

Red Scream sa...

Du få prova!

Linda sa...

Tack för ett gott skratt...kissade nästan på mig av din levande beskrivning. Ett stort tack för "bruksanvisningen" också :)