söndag 13 september 2009

2007 Emrich-Schönleber Monzinger Halenberg Riesling Spätlese



Emrich-Schönleber är en producent som jag gärna återkommer till. Det finns något i vinerna som jag gillar, det kan vara kopplingen till nya zeeländsk sauvvie som spökar. Monzinger Halenberg har jag köpt flera gånger, för några år sedan köpte jag både 2002 och 2004. Nu är det dags att ge sig på 2007. Vi kombinerar med lite ost, Robiolas Tre Latti. Tre Latti har snabbt blivit en favorit! Gjord på ko, get och får. Jag gillar getost, men tycker att getsmaken kan lätt bli lite dominerande S/M-style… men utblandad med ko och får så är det mycket behaglig. Finns på NK.

Vi korkar upp 2007 Emrich-Schönleber Monzinger Halenberg Riesling Spätlese. Doften är generös men samtidigt inte så tydlig. Det doftar mycket, men den karaktäristiska rieslingdoften hålls tillbaka och avslöjar sig först efter en stund. Men då rullas den ut, vi hittar persika, honung och ananas. Jag associerar direkt till Villa Marias Peter Jackson, som sist var så fullproppad med övermogen ananas att du nästan förväntade dig små bitar i vinet! Men här är ananasen kontrollerad.

Smaken är söt – något annat går inte att säga. Det här är ett sött vin. Vårt första intryck är att det är på tok för ungt, det är lite för koncentrerat. Du får alla smakerna på en gång, de ligger på varandra. En trögflytande smak uppenbarar sig också, lite svårt att beskriva men jag tror att det är koncentrationen. Den gör att vinet inte är så lättdrucket, det nästan stannar upp i munnen. Just den här trögflytande smaken kan också uppfattas något besk – utan att den är besk i ordets rätta bemärkelse. Syran är dock hög, jag känner av hur den attackerar emaljen. Syran stramar upp vinet på ett tryggt sätt vilket gör att det söta hålls i balans.

Någon timme sedan är det trögflytande borta – vinet har nu blivit betydligt mer slankt och lättrinnande. Gick lite väl fort, tyckte jag, men när vi provar vinet ett dygn senare har det inte hänt så mycket i just det avseendet. Så om ni är spekulanter på vinet – dekantera ett par timmar i förväg! Kanske inte din valigaste kombo till getost, men den funkar mycket bra! Getost och honung är ju en lysande kombo, så varför inte honungs- och ananasfylld spätlese till geten? Eller auslese?

Sammanfattningsvis, ett mycket gott vin! Härliga smaker, stor och fyllig rieslingdoft, sött utan att bli sliskigt. Lite inne på att springa till bolaget på måndag och köpa på mig lite fler flaskor och lägga undan fyra-fem år.


Inga kommentarer: