söndag 8 april 2012

Gravlaxtartar med röd paprikacrème och Lao Waivatten



Påskdagen och vi har kära vänner H & M över för lite Påsklunch. På menyn står gravlaxtartar med röd paprikacrème och lammet från Munirs livs. Till det rotisar i ugn, sås på lammfonden och harrisar. Att laga middag utan harrisar var lite av ett högriskprojekt, som tyvärr misslyckades. Well, nästa gång kanske. Vi får se. Jag försöker locka H & M ner i vinträsket men det går sådär, så det blir Lao Waivatten istället. Men det blev mycket uppskattat! Ingefäran gör att det blir lite sting på vattnet. Prova gärna!

Eftersom jag tidigare skrivit massvis om lamm i ugn och rotisar därtill tänkte jag istället skriva några ord om förrätten, som jag tycker är mycket god. Kanske inte i klass med Toast Skagen, men en bra utmanare. Eftersom jag är hyfsat sopig på att följa recept kommer här ett ungefärligt recept. Sedan är det lite som så att beroende på vad du gillar mest så ändra gärna proportionerna. Men ungefär såhär kan den lagas till:


Gravlaxtartar med röd paprikacrème, 4 portioner

Till tartaren:

100-150 gr gravlax
Ett par kvistar dill, motsvarande kanske två matskedar hackad dill
½ rödlök
1-2 tsk senap av Dijontyp
Vitpeppar




Till paprikacrèmen:

1 röd paprika
2-3 msk vatten
Lite olja eller smör, 1 msk kanske
½ - 1 dl crème fraiche
Lite citron

Gör såhär:

Börja med tartaren. Finhacka rödlöken och hacka dillen och gravlaxen. Det bör inte vara till oigenkännlighet, men inte för grovt heller. Men rödlöken bör vara ganska finhackad, men kanske inte riven. Blanda rödlök, dill och gravlax. Rör ner senapen, tänk på att det lätt kan bli för starkt. Smaka av med vitpeppar. Ställ in i kylen och låt den gärna dra en timme eller så (inte nödvändigt men jag tror att det blir godare).

Därefter (eller under tiden...) kan du ge dig på den röda paprikacrèmen. Dela en paprika i två hälfter, avlägsna stjälken och alla vita innerväggar. Koka i vattnet med oljan/smöret tills den är mjuk (ca 20 minuter kanske), men häll inte av vattnet. Låt svalna något och försök sedan dra av skinnet på paprikan. Mixa helt slät i kokvattnet. Rör ner crème fraiche och smaksätt med lite citron. Crèmen behöver inte hättas upp igen.

Forma runda bollar av tartaren, häll upp sås bredvid. Just idag hade vi kapris till, men det var mindre lyckat. Eller, det var lyckat så till vida att vi kände en stark gemenskap i vår aversion mot kapris och ansjovis på schnitzel... Fast jag tyckte det var gott med kapris till, men det var jag nog ensam om. Alternativ kan du toppa med löjrom – funkar det också.

Slutligen, har jag hittat på detta själv? Naturligtvis inte! Det var förrätt på Nobelmiddagen 1991, tillsammans med nässelsoppa med vaktelägg...


PS Vad hade ni valt för vin till denna? Jag är lite inne på en halvtorr riesling, paprikacrèmen är ju ganska söt. Men samtidigt vill du ju ha något med lite skärkraft för den feta laxen. En sydafrikansk sauvignon blanc kanske? DS


Inlägg 75, dag 75

Inga kommentarer: