torsdag 19 april 2012

Sortimentsprovning på PrimeWine, ett inte lika stressat inlägg





Effekter av att du glömde anteckningsblocket hemma när du ska på vinprovning – kavajfickorna är fulla av små lappar med vinindränkta hieroglyfer på!

Onsdagen inleds med jobb och sedan lunch för vår VD som fyller 60. Jag tar kåldolmar och plågar mina bordsgrannar om alla berättelser om Dafgårds kåldolmar. Handrullade, rekordet ska ligga på ca 6 000 under en dag. Fast det var så länge sedan! Efter mycket trevlig lunch vandrar jag bort mot Moderna, där PrimeWine har bjudit in till sortimentsprovning. Kul!

Först ut, champagne. Jag provar lite av 1996 Henriot och slås av hur oerhört intensiv den är i doften. Det fullkomligen bolmar citrus och frukt, vinet är i ett mycket skönt drickfönster just nu. Skitgott! Därefter lite Billecart-Salmon Sous Bois, som är mycket mer balanserad. Om Henrioten är Marinkårsmajoren så är Billecart-Salmonen den strategiske artillerigeneralen. Typ.

Sedan hugger jag in på Diebolt-Vallois, först en vanlig Prestige Brut och sedan kraftpaketet 2005 Fleur de Passion. Av alla champagner så gillade jag Diebold-Vallois vanliga Prestige bäst. Den vann på fräschör, på charm, på bonnenkla ”ta mig till närmsta sommaräng!” Mer av den med andra ord! De andra var det dock absolutely inget fel på någonstans men prestigen var bäst.

Därefter vandrade jag lite norrut längs bordet till Alsace och provade lite Weinbach. Vi är lite sopiga på att dricka Alsaceriesling, men de här var mycket trevliga. Gillade nog Grand Crun bäst. Superfet, tydlig riesling, dock lite besk och lite för eldig. Den vanliga cuvéen var ganska godisaktig!

En ensam flaska i närheten av Weinbach intresserar mig – Greco di Tufo från Terredora. Jag häller upp lite. Ner med kranen. Yiihaa vilka godiskrusbär!!! En intensiv doft av indusrigodiskrusbär slår mig. Jag kan inte annat än le – det här var ju lite spectaculario. Tack, fast nej tack. Jag provar lite Mersault från Mikulski men dessa viner är spoilade på mig – för mycket fat.

Jag hänger ett tag hos Querciabella och de var mycket intressanta, men lite för unga för att komma till sin rätt. Därför vandrar jag bort mot Roda, och vilka viner de har! Först lite 2009 Sela, sedan 2006 och 2007 Roda. Mycket, mycket goda. Varför dricker vi inte mer spanskt?! Roda hade med sig lite god olivolja också och de var to die for. Dauro, tomater och gräs, så gott!

Stort tack till PrimeWine för denna provning!



Inlägg 86, dag 86

4 kommentarer:

Per and Britt, BKWine sa...

Tänk vad vinsmaker är personligt. Senast häromdagen skrev en annan kommentator (som också förmodas vara en i allra högsta grad kompetent provare):

”Dagens besvikelse var Diebolt-Valois. Hyllat av många men gravt överskattade levererades viner med mycket skalbeska och generell obalans.”

Man får väl lita på sin egen smak helt enkelt.

-P

Red Scream sa...

Ja, visst är det så! :-) Men jag gillade D-V Prestige, den var supercharmig och mycket fräsch. Det får du göra! ;-)

Svenssonsmakaren sa...

Härligt med lite mer ingående noter, en sådan gång jag önskar att närheten till storstan var lite närmare :)..

Kanske nästa gång..

Trevlig helg, vilket jag misstänker att ni kommer få ;)

Red Scream sa...

Tack! Ja, närheten till storstan kan ha sina fördelar! Det tror jag vi får ;-) Trevlig helg David!