söndag 1 april 2012

Lässöndag










Kära läsare, idag blir det återigen ett kort inlägg. Det är söndag och förutom en kort lunchfika med M har jag inte haft något inbokat eller några måsten på min to do-list. Kylen har dessutom varit full av rester – här var C mycket förutseende och lade band på vår (d v s min) glupskhet så från gårdagens ankmiddag blev det faktiskt lite rester över som vi kalasade på idag. Tack C!

Istället har jag ägnat mig åt läsning – jag hade ca 150 sidor kvar i Väinö Linnas Okänd Soldat som jag bara inte fått tid till för att läsa klart tidigare. Men så nu, söndag, inget större inbokat, hyfsat kallt ute, perfekt. Jag lägger mig i soffan och hinner med alla sidorna. Mycket gripande bok, stort tack till M för att du fick mig att läsa den här!

Funderar lite på nästa bokprojekt – eftersom det både är Dickensår och Strindbergsår så tänkte jag under 2012 läsa en Dickensbok och något av Strindbergs alster. Dickensboken är redan inhandlad och klar, det ska bli David Copperfield som jag inte läst tidigare. När det gäller Strindberg vet jag inte, men Röda Rummet kanske? Det ska finnas en August Strindbergs kokbok men jag antar att den inte räknas. Well well. Om någon har något förslag på någon spännande Strindbergsbok tar jag gärna emot det!

Testar av Blaufränkischen från igår, som stått i kylskåpet nu under natten. Fortfarande mycket bra, lite mer öppen. Det finns ganska varma toner i doften och en stallighet som för tankarna västerut, mer åt Bordeauxhållet snarare än Bourgogne. Syran har tilltagit något, vinet har blivit något kärvare. Det gröna har vädrats bort. Blint nu hade jag sagt Bordeaux eller sydfrankrike. Återkommer!



Inlägg 68, dag 68

2 kommentarer:

Australia Rock sa...

Boulders Beach, Simonstown??

Red Scream sa...

Japp! Det var strongt, respekt!!! :-)