söndag 22 april 2012

Middag i Silverdal






Lördag och jag är bjuden på vinmiddag/bloggträff i Silverdal, supertrevligt! Eftersom både C och jag är lite smått intresserade av området får jag instruktioner: Kolla in hur det känns. Ok!

Fast det börjar inte så bra – jag tar rätt buss från Sollentuna station men åt fel håll, så helt plötsligt är jag på väg mot Danderyds sjukhus istället för Karolinska. Morr! Det hela resulterar i att jag kommer försent, trots att jag var ute i god tid. Väl på plats blir jag därför trackad av de andra för att de var tvungna att vänta på mig i en hel halvtimme innan de kunde hugga in på godsakerna. Sedan blir jag trackad för mitt uttal av River Cottage och när jag därefter tar fram blixten ser jag hur alla skakar på huvudet – vilken sell-out!

Så lite uppförsbacke där i början! Men när väl alla mina fel och brister är utredda kan vi koncentrera oss på vinerna, maten och sällskapet. R har lagat två förrätter, först lite supergoda oliver och en italiensk mortadella, som var mycket smarrig. Sedan lite pecorinogratinerad stekt salchicha på rostat bröd. Det var riktigt gott! Därefter matvete i ugn och hjort, som fått koka ett par timmar. Mycket gott. Därefter ost och slutligen glass och paj. R bjuder på en riktigt härlig parmesanost och beskriver ingående de olika klassificeringarna. Jag känner ett stort behov av att lära mig mer om parmesanost, och inte minst prova fler. Tidigare har gruyère varit den stora favoriten, men nu börjar jag känna att parmesan behöver utforskas mer.






Till maten konsumerades det en del schysst vin:












Jag tog inga direkta noteringar men de var mycket trevliga. Ioppan som jag hade med mig var väl kanske den som jag minst gillade av de röda torra, den var fortfarande lite för snäv typ. Jag har med mig ett sött vin från min Italienresa i september, men det var tyvärr kvällens besvikelse. Innan jag hunnit prova hör jag Magnus ropa från andra sidan bordet: ”Äppelskrutt och kycklingfond!” Jag provar: japp, mitt i prick. Det här var inte så trevligt! Men men.

R bjuder på tre olika italienska likörer, hasselnöt, kamomill och slånbär:





Slånbären var godast. Hasselnöten hade stora likheter med Lagavulin. Sedan lärde vi oss en ny beskrivning av vin: snorrigt. Naturligtvis en felsägning, men det visade sig vara ett ganska bra ord!

Många timmar senare och massor av skratt senare vandrar vi ut i den härliga Silverdalsnatten. Mycket stort tack till R för jättegod middag, supergott och mycket generöst! Stort tack till Joakim, Fredrik, Tomas, Frederic och Magnus för goda viner och härligt sällskap!


Inlägg 89, dag 89

10 kommentarer:

Magnus Reuterdahl sa...

Kan bara hålla med mycket trevligt :)

Magnus

Red Scream sa...

Mycket! Och gott! :-)

Joakim sa...

Många tack från mig också! Noteringar & bilder kommer snart...

/Joakim

Red Scream sa...

Det ser vi fram emot! :-)

Red Scream sa...

Mycket kul att träffas förresten! :-)

Fredrik sa...

Japp, mycket trevligt och framför allt gott! Vi ses igen :)

Unknown sa...

Jao. Kul att få vara med! Tror jag länkar till den här sidan då du ju redan skrivit vad jag tänkte skriva ;)

Red Scream sa...

Det gör vi Fredrik! :-)

Mycket kul att träffas, Frederic! :-) Hälsa J!

Red Scream sa...

Fredrik! Bild nr 3 tillägnas dig, i bästa copy cat-stil. Gick sådär ;-)

Fredrik sa...

Haha, ja, det krävs ju något annat lixom ;) som en ljusstark glugg t ex :)