onsdag 25 april 2012

Lunch med Bookatable





Återigen blir jag påmind om hur efter jag är alla andra. Jag är hastigt inbjuden till marknadschefslunch med Marknadsföreningen – dagens värd är företaget Livebookings som driver sajten och mobilappen Bookatable. Vi hugger in på smarriga Paninisallader medan Linda Rehn, nordisk marknadschef, berättar om sajten, företaget och trender inom mobilanvändning. Mycket spännande.

Först lite info om själva företaget och produkten. Livebookings började som ett företag som utvecklade system för restaurangbokningar men idag ligger fokus på onlinebokningar via främst smart phones. Företaget är idag marknadsledande gällande onlinebokningar av restaurangbesök. Utvecklingen har gått från att du ringde restaurangen och de noterade din reservation på ett cellulosabaserat ark, till att hovmästaren skrev in din bokning i ett datasystem, till att du själv bokar in dig med din smart phone direkt in i restaurangens kalender. Hur det funkar? Du kickar igång appen, du får direkt reda på restauranger i närheten av var du är, du ser direkt vilka som har lediga bord, du bokar in dig själv. Du behöver således inte ringa runt och fråga om det finns plats utan du ser det direkt. Supersmart!

Linda ger oss lite siffror:

62 % av alla gäster gör research innan de bokar bord
46 % besöker krogen efter att ha läst om dem på nätet
80 % vill kunna boka online

Därefter en uppskattning: 90 % av alla bokningar görs/vill göras då restaurangen har som mest att göra. Vill du sätta en medarbetare på att ta emot bokningssamtal just då? Njae… Så intresset för onlinebokningar är stort, både hos besökarna men också hos restaurangerna.

Vi går vidare med lite trender. Först, just nu pågår smart phonesrevolutionen för fullt. Mobilen styr webben, hemsidor blir mobiloptimerade och på arbetsplatserna väljer vi att arbeta med dubbla skärmar. När det gäller sociala medier lyfter Linda fram att det som är intressant just nu är inte att vara på Facebook utan att veta varför du är där och vad du vill ha ut av ditt sociala nätverkande. Företag som investerar pengar i sociala nätverk kommer att ställa större krav på mätbarhet. I termer av output (det som faktiskt kommer ut) och outcome (det vi fick ut av allt) verkar output det centrala. Hur många klick, hur många besökare, hur många köp, hur stor bouncerate etc. Mätbarhet.

Slutligen pratar Linda en hel del om Krogveckan, där du bokar bord via sajten och under två veckors tid kan äta en tvårättersmeny för 200 kronor. Under februari i år, då Krogveckan gick nu, hade medverkande restauranger över 26 000 gäster som hakade på detta!

Vi tackar Linda för en mycket trevlig och informativ lunch och återgår till våra jobb. Det är nu jag inser hur lite jag faktiskt använder min iPhone! Min vän Neil, som varit lite av pionjär i mobilsammanhang, har säkert 300 appar i sin phöön och varje gång vi träffas är det någon ny app som ska demas. ”Kolla här – du är på ditt lokala systembolag – du behöver ett schysst vin – här har jag tio appar som leder mig direkt till det bästa vinet!”

Jag kollar min iPhone. Sedan jag köpte den i somras har jag laddat ner tre appar – wordfeud, SAOL och SL. Nästan lite pinsamt, nicht?! Snabbt och lite diskret laddar jag ner Bookatable. Den kommer till användning nästan direkt. Efter jobbet röjer vi i Cs gamla lägenhet och hungern kommer galopperande. Ingen av oss orkar laga något, så det får bli restaurang även idag. Jag tar fram min nya app och vi hamnar ganska snart på Il Contes bakficka.

Det var supergott! Jag högg en oxfilépasta med gräddig sås och tiramisu till efterrätt. Älskar gräddig oxfilépasta! Tiramisun var god – fast jag har aldrig riktigt fattat varför det heter så. Klubba ner mig borde vara ett bättre namn… Allt sköljdes ner med ett gott rött.



Så – i och med nerladdningen av appen Bookatable har jag väl blivit en liiiiite mer modernare människa. Bara lite – har fortfarande för få appar och synkar väldigt sällan mobilen och sedan jag jag en massa annat konstigt också så riktigt på 2010-talet är jag nog inte riktigt. Men på väg! Bookatable var intressant, ska kolla det mer. Återkommer!


Inlägg 92, dag 92

2 kommentarer:

Svenssonsmakaren sa...

Härligt med lite nutidskoll ;), problemet är bara att det finns så många som vill att man ska vara uppdaterad med sina produkter att det blir en motsägelse i sig att vara uppdaterad. För att inte säga ur man klarade sig innan, just den appen, insticksprogrammet osv..

Vem bryr sig om antalet appar? "Allt sköljdes ner med ett gott rött" Uha, kalla rysningar går ner för vinbloggsryggraden, var är etiketten? Var är beskrivningarna? ;)..

Hade bra, är man bara tillräckligts off är man på. Eller???

Red Scream sa...

Visst är det så! Det finns en begränsad mängd ställen som du kan vara uppdaterad på, och den fördelas på dem som vill ha din uppmärksamhet. T ex, jag mäktar bara med ett Facebook - därför hoppade jag Google+. Du skulle kunna hänga på fotosidan.se också, eller en del andra sajter, men tiden och framför allt orken är begränsad.

Sedan finns det klara integritetsfrågor här också, och den diskussionen har bara börjat. Men vi får se, nu har jag fyra appar och ska väl kanske ladda ner en app till inom kort! :-)

Hehe, "ett glas gott rött" ;-) Jag var liiiite inne på att be servitören komma fram med flaskan, men vi blev så paffa när vi blev bjudna på den dubbla mängden vin att jag kom av mig. Sorry! ;-) Sedan kände jag väl lite att jag bara ville ha ett glas rött. Men nu såhär i efterhand hade det varit kul att veta vad det var.

Är inte restaurangvin på glas oftast ganska goda? Alltså, goda ur ett "gottperspektiv"... Förutom x-fakton tror jag att det har att göra med att vinerna luftas betydligt mer (dock lite ofrivilligt) än vad vi gör hemma.

Ha det gott! :-)