torsdag 16 februari 2012

2009 Fratelli Revello Barbera d'Alba



I samband med helgens konkande av bananlådor hittade jag helt plötsligt en låda Fratelli Revello i garderoben! Eftersom det var en hel låda hade jag inte lagt den på det vanliga stället och sedan hade jag glömt bort att den fanns. Men det var ett trevligt återseende!

Jag öppnar och kollar av innehållet. Några Barolo, någon Langhe, någon Dolcetto och två Barbera d’Alba. Aha! Vi poppar en Barbera. Dag ett, en ganska pigg syra – nästan lite surt! Röda frukter, inte så bärigt direkt. Mest frukt. Någon körsbär. När detta väl lagt sig kommer aromer av torkad frukt och choklad. Mycket gott! Dag två, chokladen och den torkade frukten har ökat i intensitet och blivit ackompanjerade med en tydlig ton av banan…

Jag försöker komma fram till om det är verklig banandoft, eller inbillad, d v s egentligen något annat men nu är det som så att vi har en del ouppackade banankartonger inne vid middagsbordet. Kan vara dessa som spökar. Dag tre – syran har börjat lägga sig, vinet har blivit betydligt varmare. Bananen och chokladen är kvar!

Sammanfattningsvis, ett välbalanserat och gott matvin! Xwine importerar. Se även här, här, här och här.




Inlägg 23, dag 23

4 kommentarer:

Svenssonsmakaren sa...

Haha, just när man tror att undrens tid är förbi teasar du mig med ett rent vin inlägg. Gahaa, nu ska näsan funka.

Och, jo. Det är ett gött vin :)

Red Scream sa...

Hahaha! :-) Jag är förresten inne och dregglar på Atomwines hemsida och nu ska jag leta efter lite Madeira från 1100-talet för att chocka Niklas ;-) Undrens tid ain't förbi!

Svenssonsmakaren sa...

Btw, det ska dig till att glömma en kartong vin och samtidigt klaga över att du inte har något vin.. ;)

Red Scream sa...

Hehe, jag kan väl något motvillig medge att jag har ett par brister! ;-) Trevlig helg David! :-)