fredag 24 februari 2012

2011 Saint Clair Pioneer Block 3 Sauvignon Blanc och Dillsk sesam- och ingefärskyckling







Fredag och återigen har jag varit ledig hela dagen. Dock har jag varit fullt upptagen med jobb och diverse fix, så därför har det inte blivit så värst mycket soffliggande! Soffliggandet var aldrig planen heller, hade jag inte haft allt jobb och fix att utföra hade jag hållit på med mina egna små projekt.

Hursomhelst – åter till fredag och fredagsmys! Jag har varit sugen på Frk Dills Sesam- och apelsinkyckling med angel hairpasta så gott som hela dagen så det får det bli. Både C och jag är synnerligen förtjusta i ingefära och ibland får vi riktiga ingefärsryck. Antar att vi är på väg in i en ny ingefärsperiod just nu! När jag var nere i kocktävlingssvängen var det ett lag som gjorde en asiatisk pesto, som bestod av koriander, ingefära, vitlök och lime. Låter smarrish men för att lyckas krävs det att balansen mellan dessa fyra ganska karakteristiska ingredienser är perfekt. Annars blir det tokfel.

Jag kollar in vad som finns hemma – hade jag inte lite sesamolja någonstans? Eller slängde jag den i flytten? Nejdå – längs in i kylskåpet hittar jag den. Men när jag vänder på flaskan ser jag att den gick ut för ett ganska bra tag sedan – närmare 2007. Ok jag köper en ny, inga problem!





Vanligtvis brukar jag vara rätt sopig på att följa recept, det burkar mest bli att jag tar intressanta råvaror och kokar ihopa något av dessa, gärna med inspiration från andra recept. Men nu tänkte jag följa receptet – känns lite konstigt att mäta upp i teskedmåttet, det var länge sedan! Ok, jag skarvade lite men det fick det bli.

Först marinad: hacka en skalad tumme ingefära, två vitlöksklyftor, mät upp två matskedar koncentrerad apelsinjuice, en hög salt och en hög svartpeppar samt en tesked sesamolja – färsk, preferably. Ner med grovskuren kycklinglårfilé, låt marinera ”lika länge som det tar att ta en snabb öl på kvarterskrogen.” Well, vi attackerade tvättstugan istället. Less glamour men quite praktisch.






Operationsbild



Jag kokar upp lite capellinipasta och fräser upp kycklingen med alla marinad. Det fanns inget att rinna av så allt åkte ner i grytan på full sprutt. Hällde ner en tesked flytande honung och en halv tesked soja – hade ingen ljus soja så det fick bli mörk. Jag motstod en impuls att hälla ner ett par nävar harrisar, älskar harrisar men kanske inte jämt liksom!

Till kycklingen vill jag ha lite vitt vin, men allt vitt jag har hemma är champagne och tysk halvtorr riesling och rätten har nog inte riktigt den hetta som behövs för ett halvtorrt vin, så jag vandrar in på ett mindre Systembolag för att hugga något trevligt. För att förstärka vårkänslan som cirkulerat i stan de senaste dagarna får det bli en savvie. Letar efter en kalifornisk eller sydafrikansk savvie, men hittar ingen bra. Det får bli kiwisavvie – oftast mycket smarriga men de kan lätt gå till överdrift och då bolma lite väl mycket ananas. Det får bli bli en 2011 Saint Clair Pioneer Block 3 Sauvignon Blanc. Efter en stund i kylen häller jag upp.

Vattenklar färg. Ner med kranen. Ganska blandade dofter, på toppen en hel del godistoner, ganska lik Naheriesling men utan rieslingdoften. Lite längre ner, ganska avstämd och fräscha dofter. Men utan de karakteristiska gräs- och krusbärsdofterna. Hm! Blev faktiskt lite besviken, jag längtade efter det här underbart fräscha och våriga som bara en sauvignon blanc kan ge. Jag smakar. Också lite, hm, nja, lite för låg syra, nästan lite jolmigt! Gott, visst, men jag hade nog förväntat mig mer fräschör. Well well… Vi får se hur den utvecklar sig, den kunde också varit lite kallare.

Åter till maten. Jag blandar allt och lägger upp två portioner.





Från andra sidan bordet är det knäpptyst. Sedan hör jag C utbrista högt så det hörs in till grannarna:

GUD VA GOTT!!!

Det var riktigt supersmarrigt!!! Det här ska vi göra massor av gånger framöver! Stort tack till Dillen för receptet!




Inlägg 31, dag 31

2 kommentarer:

Ingrid EM sa...

Undrar om det går lika bra med Tahini, sesampasta, som olja. Jag har sett Tahini i flera av Nigellas recept och ryckte genast en burk när jag fick syn på den på Prisxtra senast. Den där Frk Dill skall jag nog titta närmare på. Tack för tipset.

Red Scream sa...

Du får prova, Ingrid! :-) Prisextra är bra! Och Nigella...