torsdag 9 februari 2012

Blandade bokinköp och alarmerande låga nivåer



En av sidoeffekterna av att ha en beläst och allmänbildad chef är att du emellanåt – i smyg – måste kasta sig över Amazon eller Adlibris för att göra några strategiska inköp. Jag har nyligen tvingats göra några sådana. Här kommer således de senast inköpta böckerna!

Först ut, Okänd Soldat från 1954 av Väinö Linna som skildrar fortsättningskriget i Finland. Jag och P hyrde filmen i Lund vill jag minnas, men boken har jag som sagt inte läst. M var eld och lågor: ”Den måste du läsa!” I samma veva beställde jag även Doktor Glas av Hjalmar Söderberg. Jag har inte läst så mycket svensk litteratur, senast var Karin Boyes Kallocain men sedan är det hyfsat tomt. Jag har hört mycket gott om Doktor Glas så den ska jag nog ge mig på.

Sedan lite nutidshistoria: Karl Schlögels Terror och dröm – Moskva 1937. Peter Englund skrev ett inlägg på sin blogg Att vara ständig där han också var eld och lågor över den här boken och i princip utnämnde den till årets bästa bok. Jag citerar:

"Det har kommit många fina böcker i år, men skall jag peka ut en framför alla andra blir det tveklöst den tyske historikern Karl Schlögels ”Terror och dröm – Moskva 1937” (i översättning av Peter Handberg). Det är ett unikt, ja epokgörande verk: drabbande, livfullt, rikt, upplysande, hisnande och ohjälpligt fascinerande. Schlögel tar oss in i den stalinistiska terrorn epicentrum, Moskva under det mörka år då de stora massutrensningarna rullade igång, och GuLag och massgravarna fylldes med miljoner oskyldiga offer." Verkar mycket intressant, om än om en mörk period.

I dag så var det dags igen för ett par bokbeställningar till! Min chef M håller på att läsa om Orientexpressen (tåget, inte mordet) och varje dag får jag höra nya intressanta episoder. Dagens förmiddagsdiskussion handlade om Basil Zaharoff, en excentrisk miljardär som tydligen reste ofta med tåget och hade mycket excentriska vanor. Strax efteråt hade jag beställt The Mystery Man of Europe Sir Basil Zaharoff av Richard Lewinsohn. Ska bli intressant!

Slutligen Mark Kurlanskys Torsk och Salt, som eftermiddagsdiskussionen handlade om. D v s om fiskens betydelse och varför städer ligger där de ligger. Ska bli spännande!

Till sist har jag varit nere i K-holm på blixtvisit och hämtat vinprovningsequipment. Passade på att inventera beståndet. Rött är nere på alarmerande låga nivåer – hjälp! Underhållet har tydligen varit kraftigt undersatt, to say the least… Stimulanspaktet, hjärt- lungräddning, Eurozon, anything!




Inlägg 16, dag 16

Inga kommentarer: