tisdag 21 februari 2012

Pizzasallad, försök 1 (med Worcestershiresås)











Om det är något som jag är ohälsosamt barnsligt förtjust i så är det pizzasallad. Länge har jag funderat på om det går att göra pizzasallad själv – hur gör man? Kan ju inte vara så svårt! Strimla vitkol, låt ligga i någon form av saltblandning (typ som när du gör fusk-kimchi), ner med svartpeppar och vitvinsvinegrette. Låt allt gosa till sig. Det finns säkert en massa recept därute på internettet om hur du gör men jag vill experimentera själv lite först.

Så! Jag hugger ett vitkålshuvud i livsmedelsaffären och beger mig hemåt. Strimlar kålen med ostahyvelen, saltar. Sedan upptäcker jag att vi är slut på vinäger!!! Hittar bara lite god balsamico som jag fått av Roberto – den går väl inte att använda? Kollar runt lite i kylskåpet och på lite andra ställen i lägenheten, det borde väl finnas någon vinägerslarver någonstans? Nope. Ok, vad liknar vinäger? Av C får jag två förslag: senap och Worcestershiresås. Senap funkar säkert som vinägersubstitut, men inte till det här. Det får bli Worcestershiresås.

Jag sköljer bort det överflödiga saltet från kålen och blandar ner olja och woooschterschörsås och svartpeppar. Faktiskt ganska gott! Lite för hård fortfarande, ska vänta tills imorgon. Och då ska jag även köpa lite vitvinsvinäger… Återkommer!

Sedan har vi börjat med en god vana – efter frukost tar vi en grapefrukt och efter middag ett gäng blodisar. Så gott!






PS Någon som känner igen fruktfatet? Det är med fortfarande! DS




Inlägg 28, dag 28

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej ! Pizzasallad på de krogar jag jobbat på är vitkål, grovmalen svartpeppar, salt, italiensk salladskrydda, olivolja,lökpulver socker och vit vinäger.
Lycka till 😀