måndag 13 februari 2012

Bloggträff del 1 – maten!








I lördags var det så åter dags – en mycket trevlig provning med vinbloggsgänget! Planeringen satte igång redan efter Högberga och nu var det som sagt dags. Aningens decimerad styrka dock, det är inte för intet som februari kallas för vabruari… Men men! Vi ser fram emot nästa provning och då hoppas vi naturligtvis få se er också.

Hursomhelst, det är lite sent nu så jag tänkte börja med maten – ingen ordentlig provning utan något gott käk. Ost-Frederico hade som vanligt gjort en raid mot Sovel och där hittat en underbar grissida som tillagades. Processen tog nog några dagar – först bakades den över natten, sedan låg den under en tyngd ett tag och väl på plats på lördagen värmdes den på för att slutligen brännas av på toppen för att få den där krispiga ytan. Supergott! Stort tack till Fredrik för allt jobb!

Till grissidan gjorde vi lite grönsakspytt, rödvinssås och potatismos 7+2+2. Rödvinssåsen hade Fredrik med så det dyker nog upp ett inlägg om hur du gör en sådan. Pytten bestod av tärnade morötter, tärnad jordärtskocka, tärnad rökt sidfläsk. Jag var ansvarig för inköpet och lyckades naturligtvis köpa fel rökt sidfläsk – men det löste sig.

7+2+2 gick däremot åt skogen! Jag vet inte vad jag gjorde för fel, men jag gjorde som jag brukar: koka potatisen mjuk, stompa med en potato masher, ner med den heta mjölk- och smörblandningen och rör runt. Men – den blev för lös! Hjälp! Hade jag i för mycket vätska? Urk! Stelna då för bövelen! Två vinnördar kollar över axeln och jag hör hur domen faller:

Den blev rätt lös va?

Morr!

Kanske vi ska reda av den?

Reflexmässigt vänder jag mig om och tar fram ett par äggulor men inser så sakteliga hur detta måste vara ett riktmärke för hur kass man kan bli i köket – reda potatismoset! Huga! Men smaken var det inget fel på, eller hur? Och med ett par äggulor i stelnade den lite, eller hur? Säg ja! Så sammansatt: Bakad grissida med rotfruktspytt och rödvinssås och något ofast potatispuré 7+2+2-style.

Lite senare njöt vi av lite blandat plock som Roberto hade med sig, främst då en helt fantastisk italiensk skinka, goda oliver och två varianter på pecorino och en lagrad parmesan (och parmesankrämen såklart!).




Till det ett mycket gott surdegsbröd och tre underbara olivoljor, bland annat en som smakade tomater, mycket gott…

Det var nog allt! Gris med pytt och potatismos, lite gott plock!

Återkommer om vinerna!

PS – du vet att du är på vinnördsprovning om de inbjudna fotar maten och vinet istället för gästerna… ;) DS





Inlägg 20, dag 20

2 kommentarer:

Anonym sa...

En gissning kring moset är att potatisen
kan ha haft ett lägre innehåll av stärkelse...
En superb middag verkar ni ha haft!
/Frida

Red Scream sa...

Kan helt klart varit något sådant! Vill minnas att det var något mankemang med själva kokningen där en del bitar sönderföll helt och andra blev precis genomkokta. En del av stärkelsen kan mycket väl ha försvunnit. Eller också att det var lågt redan från början. Tack, det var en mycket god middag! Ha det! :-) /Ulf