onsdag 15 februari 2012

Vårsalongen 2012 på Liljevalchs










Jag fortsätter mitt kulturella spår och hamnar efter lite blandade svängar – och en inbjudan från Marknadsföreningen! – på Liljevalchs vårsalong 2012. Mycket trevligt! Liljevalchs har jag velat gå till länge, men inte riktigt kommit till skott. Liljevalchs vårsalong lär ha hållits sedan 1921, vilket gör den till Sveriges äldsta årligt återkommande konstutställning. Vårsalongen sägs också vara Stockholms säkraste vårtecken, vilket känns trevligt en dag som denna men lite för tidigt!

Vårsalongen styrs av lite speciella regler, men viktigast är att den är öppen för alla över 18 år, du får ansöka med max fem bidrag och sedan får verken inte vara äldre än tre år. Varje verk är till salu och priset sätts av konstnärerna själva. Nu i år ansökte 2 136 personer till vårsalongen, 130 kom med och fick ställa ut 264 verk. Juryn bestod av Ernst Billgren, Annika von Hausswolff, Peter Johansson samt Liljevalchs chef Mårten Castenfors.

Vi får en trevlig guidning av salongen av Ulrika Hägglund, som arbetar som konstpedagog. Mycket intressant och lärorikt, tack för jättetrevlig guidning! Efter detta får vi en genomgång av Liljevalchs kommunikationsarbete av kommunikationschefen Annika Hansson Wretman. Också mycket intressant, stort tack!

Efteråt vandrar jag runt i salarna och låter mig ryckas med av konsten. Bäst gillade jag Martin Johanssons verk Tigerhav. Så läcker!



Här kommer lite fler bilder:
































Inlägg 22, dag 22

4 kommentarer:

Svenssonsmakaren sa...

Läckert indeed! Tigertavlan it is..

Gillar också västarna, fast helt ärligt är de lite svårplacerade, i alla fall i mitt hem. ;)

Red Scream sa...

Vist är den fin! 85 lakan och den är din :) Fast jag tror att den är såld...

Säg inte det! ;-)

Kinna Jonsson sa...

Tack! Som sagt, svårt att komma till skott även om jag älskar konst.

Red Scream sa...

Ja, det var imponerande! Konstintresset går minst sagt i vågor. Just nu är jag inne i ett typ konstflow... :-)