tisdag 7 februari 2012

Glas och länkar



I sin semiautobiografiska bok On Writing berättat Stephen King om hur han en gång fick frågan av någon kritiker, ”hur skriver du?” Efter en stunds funderande svarade han, ”ett ord i taget.” Nu kan vi ju ställa samma fråga till oss vinnördar, ”hur dricker du?” Förutom det uppenbara ”en klunk i taget” finns det faktiskt en hel uppsjö av olika tänkbara svar. Förslagsvis kommer nog ”nyfiket” ganska högt upp. Fast i mitt fall skulle jag nog våga dra till med ett, ”ur snygga glas.”

Nu på grund av händelse x hade jag möjlighet att göra en liten inventering och det totala beståndet väger nog in på en ca 90 fullt drickbara glas. Vad kan jag säga? Böjelsen för snygga glas runs in the family! Jag är med andra ord långt ifrån värst. Tidigare har jag uttryckt min önskan om att Richard Juhlin ska ta sig an de klassiska remmarna, och jag tror fortfarande att det hade blivit ett lyckat projekt.

Richard Juhlin Jugend. Transparency for the vibrant, lush, and ever eluding Riesling… Complexity has never been more closely encircled.

Va – är jag inte the master wiseass cracker copy! Anyway, it will never happen…

Hursomhelst, jag ska inte gå in allt för mycket på glas men återigen kära läsare vill jag göra ett slag för Richard Juhlins Reijmyreserie, speciellt vitvinsglasen. Se här också. De är så vackra! Men sedan dök det ju upp ett Matureglas mitt i allt efter det här debaclet och de är ju också enormt snygga…

Vad har ni för glas?


PS Till slut, finally! Länkar uppe och springer snett ner till höger. Jag är inte helt hundra klar, ska lägga till några till.



Inlägg 14, dag 14

7 kommentarer:

Svenssonsmakaren sa...

Yeah, the linkmaster ;).. Schyrre med länkar, faktiskt riktigt skönt att kunna manövrera från sin egen sida.

Gällande glas, you know me, Orrefors Diff serie. Har dock börjat snegla lite på Riedels största kupa, bara för att det skulle vara schyst att kunna tvätta kläderna i vinglaset ;).

Syns snart :)

Fredrik sa...

Gött med glas! Förr tyckte jag att IKEAS dög bra till det jag då drack. Konstigt hur lätt saker går över styr :)

Länkar wooo!

Red Scream sa...

Yes, länkar at last! :-) Haha! David jag ser framför mig något som i det närmaste kan liknas vid akvarium ;)

Fredrik: been there, done that! :-)

Syns snart grabs! :)

Vintresserad sa...

Hej, hmmm - glas. Det är en komplicerad fråga. Ännu så länge är det Orrefors Merlot till ganska mkt - de funkar faktiskt rätt bra till Bdx med viss utveckling. Har ett par Orrefors Diff Fruit - men de används sällan. Sedan så är Spiegelau Authentis provningsglasen oftast i spel - de funkar till champagne, "krispigare" vita, och yngre röda. Mogna röda (Bdx, Nebba och Pinne) behöver störra yta och mer luft. Vill ha ett sexpack Riedel Vinum Bdx... eller Zaalto Bdx... eller evt Spiegelau Adina. Kolla denna länk till en kille som är seriös när det gäller glas:
http://madwine.blogspot.com/search/label/The%20Ultimate%20Glass%20test

Man kan nog lätt "nörda in" även på glas...
MVH - Vintresserad

Red Scream sa...

Hallo Vintresserad! Tack för input och länk om glas - helt klart är det också ett område som man kan nörda in sig på! :-)

Orrefors Merlot var faktiskt nytt för mig, de såg mycket trevliga ut. Man ser klart länken till Differenceserien, ungefär samma struktur men differencen är mer ihopknuten vid öppningen.

Nu senast har jag haft möjligheten att testa Difference Mature, också ett mycket intressant glas.

Det är lätt att tycka att det är ovanligt nördigt att ha olika glas till olika typer av vin - snudd på hokuspokus! - men faktum är att det är skillnader. Alla som t ex varit på Öl & Vinmagasinet på Odengatan och fått det testat vet att glasets utformning är mycket viktigare än du tror.

Men sedan ska de vara snygga också! :-) Jag är nog mer en klassisk kille (Juhlin, t ex), men Zalto var fina. Ha det gott! /Ulf

Vintresserad sa...

Hej igen Ulf, visst gör glasen stor skillnad! Jag har varit på "the Riedel experience" med Maximilian R - och har även några Riedel "O". Sedan är det ju en viss del säljsnack där oxå... men vi har även provat lite olika glas hemma - och det är utan tvekan en stor skillnad med vissa viner (tex Bdx med viss utveckling - där skulle det säkert sitta fint med en sexpack Orrefors Diff Mature) - medan andra, tex enklare vitviner inte är lika stor skillnad. Och visst ska de vara snygga också. Har även provat utvecklad d'Yquem i Riedel Sommelier Sauternes - det var en vinupplevelse att minnas! Så jag tror vi är överens om det mesta! Ha det gott du med! - MVH Vintresserad (Peter)
PS. Har ett svagt minne av att Juhlins champagneglas är alldeles utmärkta... borde man kolla upp mer. DS

Red Scream sa...

Vi får köra en glasprovning snart helt enkelt! :-)