söndag 26 februari 2012

Broccoli- och linssoppa och en snygg etikett

Trött, trött, trött, och lite småsjuk. Gårdagens IKEA-eskapader och efterföljande bärande och fixande tog musten ur oss totalt. Idag söndag blev det till att ställa klockan, lämna tillbaka hyrbil, fönsterputsning, lite mer allmänt fix och nu är jag helt slut! Har också lite ont i halsen, Band of Brothersmaraton nästa vecka? I most certainly hope not!

Tanken för kvällen var annars att vi skulle laga en variant på fredagens rätt: någon gång under tillagningen tänkte jag hyvla i en massa koriander. Det hade nog blivit smarrigt, återkommer när orken kommer tillbaka. Istället blir det en kär gammal vän: broccoli- och linssoppa. Skölj röda linser i vatten, koka tills mjuka (ca 20 minuter), rör ner broccolibuketter från frysen. Salta och woooshtershörsåsa. Faktiskt jättegott!




Mitt i allt fix säger C att hon behöver ett par vinflaskor för ett litet fotoprojekt. Well, det är ju sådant vinnördar går i gång på! Jag kollar ut över mitt korttidsbestånd av viner och börjar fundera i termer av stilar, traditionalister, områden, nydanande producenter, alternativa bordeauxblandningar, även uppbindningar är jag inne på ett tag, men mitt funderande avbryts av C som ropar från andra rummet:

Etiketten är viktigast!

Jag ställer tillbaka 1999 Vilmart Coeur de Cuvée som jag håller i handen just nu. Det får bli Fratelli Revello – snyggare etikett får man leta efter. Och skitgott vin dessutom!

Nu sängen och de sista sidorna i Doktor Glas.

Godnatt!



Inlägg 33, dag 33

Inga kommentarer: